لرزه گیر صنعتی یکی از ابزارهای مورد استفاده در صنایع مختلف است که کاربردهای بیشماری دارد. در واقع لرزه‌گیرهای صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هریک کارایی مختص به خود را دارند. در واقع لوله‌های مختلف ممکن است که در اثر ورود جریان شدید دچار لرزش شوند که این لرزش‌ها سبب آسیب به لوله‌ها می‌شود و در این هنگام لرزه‌گیرهای صنعتی به کار می‌آیند و از ایجاد ارتعاش‌های زیاد جلوگیری می‌کنند. به طور کلی لرزه‌گیر صنعتی مزایای زیادی دارد که در این مقاله به این مزایا و نحوه عملکرد لرزه گیرها اشاره خواهیم نمود.

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
لرزه گیر صنعتی

تعریف لرزه گیر صنعتی

به منظور تعریف لرزه‌گیر صنعتی باید بگوییم که نوعی ابزار است که لرزش‌های ایجاد شده در اثر کم و زیاد شدن فشار ماده داخل لوله‌ها را کاهش داده و یا به طور کامل این لرزش‌ها را قطع می‌کند. لرزه‌گیر با کاهش میزان ارتعاشات سبب این میشود که آسیب‌های ناشی از وارد شدن ضربه به دیگر لوله‌ها کاهش یافته و لوله‌ها در جایگاه معین خود ثابت بمانند و کنده نشوند.

این نوع ابزار در طول‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند که برای افزایش طول خط لوله نیز به کار گرفته می‌شوند. در ضمن انواع لرزه‌گیرها برای تحمل فشارهای مختلف به کار گرفته می‌شوند و در دمای خاصی مقاومت دارند.

کاربرد لرزه گیر صنعتی

لرزه‌گیرهای صنعتی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طور مثال می‌توان به صنایع انتقال نفت، انتقال گاز، تجهیزات پتروشیمی، صنایع غذایی و تاسیسات مختلف اشاره نمود.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم از لرزه‌گیرها به منظور کاهش ارتعاشات استفاده می‌شود. این امر در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت بروز کوچکترین مشکلی ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به طور مثال چنانچه در یک خط لوله گاز در اثر مکش یا تخلیه سیال داخل لوله، لوله‌ها جا به جا شوند ممکن است که سبب نشت گاز شده و مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد.

همچنین لرزه‌گیرها شوک به وجود آمده ناشی از تخلیه لوله‌ها و یا مکش را کنترل کرده و شدت آن را کاهش می‌دهد.

در ضمن از لرزه‌گیر برای کاهش میزان سر و صدای ناشی از پمپ‌های مختلف، کمپرسورها و فن‌های به کار رفته در آن‌ها نیز استفاده می‌شود. این ابزار از خراب شدن زودهنگام لوله‌ها پیشگیری کرده و عمر کارکرد آن‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

از دیگر کاربردهای لرزه‌گیر صنعتی می‌توان به افزایش دوام و مقاومت لوله‌ها اشاره کرد. در حقیقت در شرایط جوی متفاوت ممکن است که افزایش و یا کاهش دما باعث تغییر در طول و عرض لوله شده و یا ماده داخلی آن دچار انبساط و انقباض شود. در چنین حالتی فشار زیادی به لوله‌ها وارد شده و نقش لرزه‌گیر صنعتی در اینجا پررنگ می‌شود.

انواع لرزه گیرهای صنعتی

با توجه به کاربرد گسترده لرزه‌گیرها انواع متعددی از این نوع ابزار برای محیط‌های مختلفی تولید می‌شود. اما به طور کلی لرزه‌گیرهای صنعتی به دو دسته فلزی وغیر فلزی تقسیم می‌‎شوند.

در لرزه‌گیرهای غیرفلزی از موادی منعطف مانند لاستیک استفاده می‌شود. در واقع این نوع لرزه‌گیرها در برابر خوردگی دارای مقاومت بالایی بوده و در اثر تماس با مواد مختلف پایدار می‌مانند. در ضمن لرزه‌گیرهای غیرفلزی نارسانا بوده و امکان بروز اتصالات و برق گرفتگی در آن‌ها وجود ندارد.

اما لرزه‌گیرهای فلزی با توجه به اینکه از استقامت بسیار بیشتری در برابر فشارها و ضربه‌ها برخوردارند، با استقبال زیادی مواجه شده‌اند. از معایب لرزه‌گیرهای فلزی می‌توان به این مورد اشاره کرد که این نوع ضربه گیرها ممکن است که در اثر گذشت زمان دچار خوردگی شوند و بافت اولیه خود را از دست داده و مقاومت آن‌ها کاهش یابد.

اما به طور کلی باید بیان کرد که لرزه‌گیرهای غیرفلزی در برابر دماهای بالا مقاوم نبوده و از این نظر محدود می‌شوند اما در لرزه‌گیرهای فلزی این مشکل وجود نداشته و این نوع لرزه‌گیرها امکان تحمل دماهای بالا را دارند.

لرزه گیر آکاردئونی

در واقع لرزه‌گیر آکاردئونی در زیر شاخه لرزه‌گیرهای فلزی قرار می‌گیرد و در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. در واقع سایز لرزه‌گیرهای صنعتی با توجه به سفارش مشتری و نیاز او تعیین شده و تولید صورت می‌گیرد.

از وظایف لرزه‌گیر صنعتی این است که جریان سیالات را داخل لوله‌ها کنترل نماید. در واقع سیالات موجود در لوله‌ها ممکن است در اثر تغییرات دمایی و یا فشار کمپرسورها، به شدت جریان یابند و فشار زیادی را ایجاد نمایند. بنابراین لرزه‌گیرها از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کنند.

لرزه‌گیر آکاردئونی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از این قسمت‌ها برای تکمیل وظیفه لرزه‌گیر لازم هستند. برخی از این قسمت‌ها شامل لوله، فلنج، غلاف داخلی، چرخ تنظیم کننده و پایه نگه‌دارنده چرخ‌ها و اجزای دیگری هستند.

همانطور که بیان کردیم لرزه‌گیرهای صنعتی کارایی بسیار زیادی دارند و در موقعیت‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع وجود لرزه‌گیر صنعتی برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی در صنعت بسیار ضروری است و می‌تواند از اتفاقات ناخواسته جلوگیری کند.

در ضمن شما می‌توانید به منظور انتخاب لرزه‌گیر صنعتی مورد نیاز خود از مشاوران متخصص در این زمینه کمک گرفته و نوع مناسبی از لرزه‌گیر صنعتی را برای صنعت خود، با مشورت و راهنمایی آن‌ها انتخاب نمایید. همچنین در مورد هزینه‌های مربوط به لرزه‌گیر صنعتی باید بگوییم که قیمت این ابزار با توجه به جنس، اندازه و کاربرد لرزه‌گیر کاملا متغیر بوده و در شرایط مختلف ممکن است که با توجه به نحوه عملکرد آن هزینه‌های متفاوتی را در بر داشته باشد.