مهم‌ ترین بخش زیرساخت در دنیای توسعه یافته صنایع و تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، وجود شبکه گسترده‌ای از لوله‌ های مورد استفاده برای انتقال نفت، گاز و مایعات مختلف است.

تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۰
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات

استفاده‌ های عمده از لوله‌ها در انتقال آب و فاضلاب، بخار و فرآورده‌ های نفتی از منابع اصلی خود مانند کارخانه‌ های تولید بخار، چاه‌ های نفت و گاز، پالایشگاه‌ ها، سدها به مراکز توزیع محلی و سپس استفاده از شبکه‌ های کوچکتر و گسترش یافته‌ تر لوله‌ ها است که در نهایت آن‌ ها را به مصرف کنندگان نهایی و نقاط مصرف انتقال می‌دهد.

خطوط انتقال، گاز و نفت، مایعات و یا سایر سیالات را حمل می‌کنند و از کمپرسورهای فشار و یا پمپ‌ های فشار تغذیه می‌شوند.

ترمینال خط لوله شامل سیستم‌ های خنک کننده برای خط لوله است. وجود یک پرتاب کننده و گیرنده حداقل تجهیزات پتروشیمی مورد نیاز است، که اجازه می‌دهد دستگاه پیگمان خط لوله مورد استفاده، برای تمیز کردن و یا بررسی خط لوله در داخل شبکه وارد شود.

اصطلاح دیگری برای خطوط لوله وجود دارد که به آن “لوله‌ های فرآیند” گفته می‌شود، این اصطلاح به کل سیستم‌های لوله‌کشی اشاره می‌کند که جریان‌ هایی مانند هوا، بخار، آب، مواد شیمیایی، سوخت و غیره را که در داخل و اطراف یک زیربنای صنعتی که در جهت تولید کالا و انرژی کار می کند، انتقال می‌دهند.

این خطوط لوله به طور کلی از فولاد، مس، آلیاژها یا آهن ساخته می‌شوند و غالبا جنس آنها به محیطی که در آنها نصب شده اند، بستگی دارد. امروزه در ساخت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی به خصوص لوله‌ها از پلاستیک نیز استفاده می‌شود و استفاده از آن بر اساس هیدروکربن در خطوط حمل و نقل و سیستم‌ های فاضلاب، افزایش روز افزون دارد.

مواد مورد استفاده برای تولید لوله تاثیر زیادی بر تمامی عملیات تولید، از جمله اجرای خطوط لوله دارد. روش معمولی برای ترکیب بخش‌ های مختلف لوله‌ها استفاده از جوشکاری در مورد لوله‌ های آهن، فولاد و آلیاژ و لحیم‌ کاری در مورد مس است. از گرما یا چسب نیز در ترکیب و اتصال تجهیزات و لوله‌ های پلاستیکی استفاده می‌شود.

استفاده از فلنج‌ های پیچیده و اتصالات نیز در لوله‌ هایی با قطر کوچکتر فراوان است. برای اتصال لوله‌ هایی که در سیستم‌ های کم فشار عمل می‌کنند و مواد غیر خطرناکی مانند آب و فاضلاب را حمل می‌کنند، از اتصالات مفصلی استفاده می‌کنند.

لوله‌ های به کار رفته در تجهیزات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تولید، مونتاژ و با توجه به مقررات از پیش تعیین شده در سطح ملی یا منطقه ای و با توجه به استانداردهای صنعتی، نگهداری می‌شوند. تقریبا تمام انواع لوله‌ ها پس از مونتاژ زیرزمینی در خاک نگهداری می‌شوند، اما لوله‌ های فرآیند روی سطح زمین باقی می‌ مانند.

خطوط لوله امن‌ ترین روش حمل و نقل مایعات و نفت و گاز در سراسر ایالت‌ ها، ملت‌ ها و قاره‌ ها در سراسر جهان و یا حتی در داخل و اطراف کارخانجات و پالایشگاه‌ های تولیدی می‌باشند. از آنجا که این نوع شبکه خط لوله گسترده است، گاهی در مسیر حرکت در شرایط نامساعد قرار می‌گیرند و اغلب به شیوه ای بسیار پر‌خطر که منجر به آسیب گسترده اموال و از دست دادن جان افراد می‌شود، شکست در این سیستم رخ می‌دهد.

با توجه به تأثیر بسیار زیاد شکست‌ های گوناگون، بسیار مهم است که تامین کننده خط‌ لوله و قطعات آن، اجزای مناسب و اتصالات صنعتی مورد نیاز برای این کار با ورودی‌ های مختلف را فراهم کند. جلوگیری از شکست در خطوط لوله، اهمیت فوق العاده ای دارد.

شرکت‌ های تامین و تجهیز نفت، گازو پتروشیمی با وجود سالها تجربه در تامین لوله‌های صنایع پتروشیمی و لوازم جانبی و دارا بودن مهندسین مجرب، می‌توانند با تسلط بر چگونگی طراحی، توسعه طرح‌ ها، ساخت زیر‌ساخت‌ های لوله‌ کشی و اجرای سیستم‌ های لوله‌ کشی و در راستای توسعه یکپارچگی و اجرای برنامه‌ های مدیریت ریسک، مهارت‌ های فنی عمیق ارائه دهند.

لوله‌های تولید شده توسط اینگونه شرکت‌ ها برای صنایع پتروشیمی با نیازهای شدید صنایع پتروشیمی مطابقت دارند و برای کار در محیط‌ های سخت و دشوار مناسب است.