بیش از 100 سال است که از اکتشاف نفت در ایران می گذرد. در حال حاضر ایران یکی از بزرگ  ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان و یکی از بازیگران عمدۀ عرصه انرژی به  شمار می رود. رشد تجهیزات نفت و گاز در سال های اخیر گواه این مدعا می باشد. ذخایر قابل  برداشت نفت خام ایران حدود 155 میلیارد بشکه برآورد شده است که نزدیک به ده  درصد از ذخایر کل جهان را در برمی گیرد. همچنین ایران با در اختیار داشتن 33 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی حدود 16 درصد از ذخایر گاز جهان را دراختیار دارد.

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

این سرمایه عظیم در کشور ما باعث گردیده که در این مدت رشد قابل توجهی در تجهیزات نفت و گاز داشته باشیم چرا که برای استفاده بهینه از این منابع باید از بهترین تکنولوژی‌ها بهره برد.

اما مشکلی که در صنعت نفت‌وگاز همواره متخصصان این حوزه را به چالش کشیده است این بوده که امکان برداشت یا استخراج صد درصدی نفت و گاز وجود نداشته است. بنابراین تلاش متخصصان به سمت تولید تجهیزات نفت و گاز فوق پیشرفته حرکت کرده است. بنابراین متخصصان کشور ما در دو جبهه در حال فعالیت می‌باشند ابتدا تلاش برای یافتن منابع جدید نفت و گاز در سراسر کشور و در وهله بعد افزایش دانش برای برداشت هرچه بیشتر از منابع موجود که بر این اساس برنامه‌های اکتشافی جدید در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند.

در سال ‌های اخیر برنامه  اکتشافی برای میادین گازی و نفتی با محوریت و توجه ویژه به مناطق مرزی و میادین مشترک، طراحی و اجرا شده‌ اند. با گذشت بیش از یکصد سال از عملیات اکتشافی در ایران و با کشف ساختارهای زمین  شناسی، فعالیت های اکتشافی آینده بدون شک در مناطق پیچیده تر دنبال خواهد شد جایی که وجود تجهیزات نفت و گاز مدرن حرف اول برای موفقیت را می‌زند.

چالش های اصلی برای مدیریت اکتشاف و تامین تجهیزات نفت و گاز در آن

  1. افزایش عمق اکتشاف با توجه به کاهش منابع سطحی
  2. نیاز به نیروهای متخصص و نرم افزارهای تخصصی برای اکتشافات عمیق‌تر
  3. تجهیزات نفت و گاز مدرن و سخت افزار مناسب برای کشف و استخراج منابع نفت و گاز
  4. مشکلات مربوط به نیروی انسانی؛ جذب و تامین آن‌ها
  5. تحریم‌های فعلی موجود و مشکلات در تامین تجهیزات نفت و گاز و فروش نفت

مرحله اولیه استخراج با استفاده از تجهیزات نفت و گاز

مرحله اولیه به بازیافت اولیه نفت موسوم است که پس از حفر چاه و اصابت آن به مخزن نفت، به دلیل فشار زیاد موجود در مخزن، جریان نفت به سوی دهانه خروجی چاه سرازیر می‌شود.

در برداشت اولیه نفت، از انرژی خود مخزن برای تولید نفت استفاده می‌شود. البته این بدان معنا نیست که اگر نفت خود به خود به سطح زمین نیاید، برداشت اولیه وجود نخواهد داشت، بلکه وقتی از تجهیزات نفت و گاز اصلی مانند پمپ برای بالا آوردن نفت استفاده می‌کنیم، در واقع هنوز در مرحله اول برداشت نفت قرار داریم.

در این مرحله انرژی خاصی وارد مخزن نمی‌شود. با افزایش تولید و کاهش فشار، سرعت تولید نیز کاهش می‌یابد تا اینکه فشار به حدی می‌رسد که دیگر نفت خارج نمی‌شود.