کشور عزیزمان ایران به عنوان سومین کشور تولید کننده نفت در دنیا و دومین کشور از لحاظ ذخایر گاز در دنیا در طی سال های مختلف پیشرفت بسیاری در زمینه تامین تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی داشته است. با این حال همچنان در این حوزه نیاز به دستیابی به تجهیزات جدیدتر برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های نفت و گاز کشورمان است. قبل از هر موضوعی بهتر است اصطلاحات تخصصی این حوزه را توضیح دهیم.

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفت و گاز

حفاری چیست؟

به عمل حفر زمین برای رسیدن به مقصود خاصی حفاری می گویند. این زمین می تواند زمین های خشک و یا زمین هایی زیر دریاها را شامل شود. اهداف حفاری بیشتر برای رسیدن به منابع آب یا نفت و گاز می باشد چون کشور ما نفت و گاز خیز است هر وقت اسمی از این حفاری برده می شود این موارد در ذهن متبادر می گردد. مهم ترین کاربرد تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی استفاده برای حفاری و استخراج منابع از زمین می باشد.

دکل حفاری یا دکل نفتی نیز یکی دیگر از اصطلاحاتی است که برای مردم بسیار آشنا می باشد با توجه به اخباری که با عنوان گمشدن دکل نفتی در کشور طی سال های گذشته وجود داشته و سرنوشت آن نیز هیچگاه مشخص نگردید. یک دکل حفاری دارای بخش ها و قسمت های مختلفی شامل: سیستم تولید نیروی دکل – سیستم بالا برنده – سیستم گردش گل – سیستم دورانی – سیستم کنترل فوران چاه – سیستم ثبت تجهیزات و عملیات حفاری می باشد.

میزان ذخایر نفت و گاز ایران نسبت به دنیا و نحوه تامین و تجهیز تجهیزات نفت و گاز آن

طبق آخرین گزارش کشور عزیزمان ایران بعد از کشور های ونزوئلا – عربستان – کانادا دارای چهارمین ذخائر نفتی در دنیاست و از لحاظ گاز نیز بزرگترین منابع گازی در اختیار ایران است. پروژه های عظیمی که در مناطق جنوبی ایران در حال اجرا هستند همگی به وسیله تجهیز تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی صورت گرفته اند. با توجه به اینکه حجم عظیمی از منابع نفتی درون دریاها قرار دارد اصطلاحا حفاری های فراساحلی باید انجام گیرد. این نوع حفاری ها مجموعه اقداماتی است که در دریاها برای کندن زندن و استخراج نفت صورت می گیرد.

اصولی و نوع حفاری (حفاری چرخشی) که در حفاری های فراساحلی مورد استفاده قرار می گیرد تقریبا مشابه تجهیزات حفاری در خشکی است. اما تجهیزات مورد استفاده در آنها کاملا متفاوت است. دکل های حفاری دریایی به دو دسته تقسیم می گردند دکل های ثابت و شناور. دکل های ثابت به کف دریا متصل می باشند و بیشتر برای آب های کم عمق و مناطقی که تلاطم آب دریا کمتر است مورد استفاده قرار می گیرند. اما دکل های شناور خود به دو دسته تقسیم می شوند دکل های شناور و کشتی های بزرگ حفاری هستند. دکل های شناور در شرایطی استفاده می گردند که فاصله با کف دریا زیاد است و تلاطم امواج زیاد می باشد و همچنین امکان رسیدن پایه ها به کف دریا وجود ندارد. کشتی های حفاری نیز همواره بر روی آب شناور می باشند و در نقاطی استفاده می گردند که تلاطم امواج کم می باشد.