شیر تخلیه هوا یکی از شیرآلات صنعتی میراب است که کاربردهای فراوانی در انواع صنایع دارد. همانطور که از نام این شیر پیداست، از این شیر به منظور تخلیه هوا درون خطوط لوله استفاده می‌شود و همچنین بهتر است بدانید که از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
دسته بندی ها : مقالات
شیر تخلیه

شیر تخلیه هوا میراب دارای انواع مختلفی است و با توجه به موقعیتی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، نوع آن متفاوت است. شیر تخلیه هوا به طور کلی دارای دو عملکرد اصلی است. مهمترین عملکرد این شیر، آزادسازی هوای جمع شده در خطوط لوله تحت فشار است. دومین عملکرد شیر تخلیه هوا میراب، بازگشت هوا به داخل سیستم است در زمانی که فشار داخل لوله کم می‌شود.

 اما آیا می‌دانید که چرا شیر تخلیه هوا در صنعت‌های مختلف حائز اهمیت است؟

بهتر است بدانید، یکی از وظایف سیستم لوله کشی، جمع آوری هوا از مایعات است. اگر این هوای جمع شده تخلیه نشود می‌تواند مشکلات خطرناک و جدی را به وجود آورد. بنابراین باید با انواع شیرهای تخلیه آشنا باشید تا بتوانید در زمان نیاز به راحتی با توجه به موقعیت یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع شیرهای تخلیه هوا

شیرهای تخلیه هوا به طور کلی و با توجه به استاندارهای جهانی که برای این نوع از شیرها تعریف شده است، دسته بندی می‌شوند:

  • شیرهای تخلیه هوا تک روزنه

جنس این نوع از شیرتخلیه هوا فولاد ضد زنگ و یا چدن است. زیرا فولاد ضد زنگ و چدن در برابر مواد شیمایی و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند. به همین دلیل برای تخلیه هوای موجود در خطوط لوله، این نوع شیر را در مکان‌هایی که هوا جمع می‌شود، نصب می‌کنند. جالب است بدانید، این نوع شیر تخلیه با استفاده از گوی کوچک شناور که از جنس فولاد ضد زنگ با روکش پلاستیکی پلی اتلین است، کار می‌کند. این شیر در درون آب به حالت شناور است تا زمانی که محل عبور آب بسته شد، به سمت پایین حرکت کرده و روزنه شیر را باز کند و پس از اینکه هوای داخل لوله تخلیه شد، دوباره به حالت شناور باز می‌گردد.

لازم به ذکر است، شیر تخلیه هوا تک روزنه دارای روزنه کوچک و بزرگ است. شیرهای روزنه بزرگ برای جلوگیری از پدیده قوچ استفاده می‌شوند. کیفیت شیر تخلیه هوا تک روزنه بزرگ وابسته به جنس شناور، سامانه آب‌بندی و خود شناور است.

  • شیرهای تخلیه هوا دو روزنه

این نوع شیر تخلیه هوا دارای دو روزنه کوچک و بزرگ است. توجه داشته باشید، شیرهای تخلیه هوا دو روزنه نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- شیرهای تخلیه هوا دو روزنه تک محفظه

۲- شیرهای هوای دو روزنه دو محفظه

شیرتخلیه هوا دو روزنه دارای قطری حدود ۲۰۰ ملیمتر است. معمولا تمامی شیرهای هوا باید در بخش ورودی خود یک شیر قطع و وصل داشته باشند. زیرا این بخش از شیر صنعتی به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز به تعمیرات و یا همچنین تعویض شیر در زمانی که خط لوله تحت فشار است انجام شود. بنابراین توصیه می‌شود از شیرهای تخلیه هوایی استفاده نمایید که دارای شیر قطع و وصل هستند.

  • شیرهای هوا دیسکی

شیر تخلیه هوا دیسکی بزرگترین شیر تخلیه هوا تک روزنه بزرگ محسوب می‌شود. زمانی این نوع از شیر تخلیه هوا را انتخاب کنید که به اندازه بزرگی از شیر تخلیه هوا نیاز دارید. لازم به ذکر است که عملکرد این نوع از شیرها با استفاده از یک دیسک است که هوای جمع شده در خطوط را آزاد می‌کند.

محل نصب شیر تخلیه هوا

دقت داشته باشید، این نوع از شیرآلات صنعتی باید به دور از نور مستقیم خورشید باشد و از هر گونه آلودگی و گرد و خاک به دور باشد. بهتر است شیر تخلیه هوا به صورت عمودی در محل نصب شود و همچنین توصیه می‌شود یک شیر کشویی در زیر شیر تخلیه هوا نصب شود.

با توجه به اینکه امروزه از شیرهای تخلیه هوا برای آزاد نمودن هوای جمع شده در درون لوله استفاده می‌شود و این شیر کمک می‌کند تا از ترکیدن لوله در اثر فشار زیاد جلوگیری شود، بنابراین لازم و ضروری است با توجه به مکانی که می‌خواهید از شیر تخلیه استفاده کنید نوع آن را انتخاب نمایید و همچنین همانطور که بیان شد دقت داشته باشید که این شیرها باید به صورت عمودی نصب شوند.