در بیشتر قسمت‌های مربوط به ساخت و طراحی تجهیزات پتروشیمی و لوله‌کشی‌های به کار رفته در این صنایع، هدف از طراحی شیرآلات تخلیه، این است كه فرآیند تخلیه میعانات به گونه‌ای صورت گیرد که هیچ قطعه خمیده یا خط‌های صعودی از مایعات در این شیرآلات صنعتی باقی نماند. با این وجود، این مساله اغلب غیرممکن است و لازم است خطوط میعانات را در سیستم تخلیه به سمت بالا و پایین هدایت کرد. در مرحله راه‌اندازی شیرآلات صنعتی، این مساله به ویژه ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند برخورد پرفشار آب هنگام تلاقی آب سرد و گرم در لوله‌کشی با یکدیگر شود.

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
شیر تخلیه

به عنوان مثال، یک وضعیت بسیار معمول که ممکن است ایجاد شود این است که بعد از نصب یک دریچه بخار، توزیع بخار چند برابر می‌شود اما خطوط میعانات همچنان صعودی است. دریچه بخار تا زمانی که فشار در سیستم وجود داشته باشد بی‌عیب و نقص عمل خواهد کرد، اما هنگامی که دریچه بخار بسته است، فشار چند برابری نیز پایین می‌آید، دریچه‌ بخار کار را متوقف می‌کند و بقیه میعانات در فراوانی باقی می‌مانند. در این حالت، این خطر وجود دارد که بخار گرم و میعانات سرد با یکدیگر ملاقات کرده و باعث ایجاد انفجار‌های حرارتی قوی در شیرآلات تخلیه شوند در حالی که شیر تخلیه دوباره شروع به کار می‌کند.

در پیشرفت فن‌آوری تولید شیرآلات تخلیه اتوماتیک و تجهیزات پتروشیمی، شیرهای تخلیه اتوماتیک میعانات جدیدترین نوع شیرآلات صنعتی هستند. این شیرآلات صنعتی در رده بندی لوله‌ها و شیر‌های به کار رفته در تجهیزات پتروشیمی بسیار مفید و قابل اعتماد هستند، شیرآلات تخلیه خودکار به جای انجام کار از طریق چرخه تایمر، سطح میعانات را برای فعال‌سازی به وسیله‌ حسگر‌ها حس می‌کنند.

نوع سنسور خازنی، که می‌تواند بر روی انواع میعانات مانند آب، آب و روغن، آب به علاوه روغن به علاوه گرد و غبار و مواردی از این قبیل کار کند، با شروع فعالیت کندانسور در شیرهای تخلیه، افزایش تدریجی سطح مایع را تشخیص می‌دهد. از طرف دیگر، به کنترل‌گر شیر علامت می‌دهد تا هنگام رسیدن میعانات به سطح بالا، شیر باز شود. سپس میعانات به آرامی تخلیه می‌شوند تا به سطح پایین‌تری برسند. بدین ترتیب کنترل کننده دریچه را می‌بندد و در نتیجه تخلیه را قطع می‌کند.

این کنترلر با کمک نشانه‌هایی از ۳ نمایشگر LED، مسئولیت هرگونه خرابی در دریچه را مرور می‌کند و بر این اساس اقدامات اصلاحی را انجام می‌دهد. این کار به صورت بسیار روتین انجام می‌شود و سلامتی سیستم را بررسی می‌کند. این روش عملیاتی در این شیرآلات صنعتی هرگونه اتلاف هوای فشرده را از بین می‌برد و از این طریق موجب صرفه‌جویی در مقدار زیادی از انرژی می‌شود. با تعبیه شیرهای تخلیه روی آن‌ها، می‌توان به راحتی تخلیه دستی دستگاه را جایگزین کرد.

انواع شیرآلات صنعتی تخلیه

  • تخلیه هوای صفر
  • تخلیه خودکار
  • تخلیه زماندار
  • تخلیه شناور

شیرآلات صنعتی تخلیه اتوماتیک یا خودکار

شیر تخلیه اتوماتیک باعث می‌شود که با هر بار توقف اتوماتیک، رطوبت انباشته شده در سیستم توقف کرده، هوای خود را از بین ببرد و باعث جلوگیری از ایجاد میعانات مضر و آلاینده‌ها در سیستم شود.
شیرآلات تخلیه خودکار برای خارج کردن روغن، آب و کربن از مخزن هوای فشرده، طراحی شده و بسته به نوع کمپرسور، به راحتی در هر جایی که یک شیر تخلیه دستی در آن قرار دارد نصب می‌شوند.

ویژگی‌های اصلی شیرآلات صنعتی تخلیه خودکار

  • وجود فیلتر یکپارچه، از آسیب دیدن دریچه جلوگیری می‌کند.
  • وجود بخاری داخلی مانع از یخ‌زدگی سیستم می‌شود تا سیستم بتواند در تمام محدوده‌های دمایی کار کند.
  • اتصال الکتریکی مهر و موم شده باعث جلوگیری از خوردگی در طولانی مدت می‌شود.
  • این شیرآلات به طور مستقل از سیستم فرماندهی کار می‌کنند و آلاینده‌های مربوط به هر سیستم فرایند توقف را از بین می‌برند.
  • شیر را می‌توان با استفاده از اتصالات صنعتی 90 درجه برای برنامه‌های درگاه افقی به صورت عمودی سوار کرد.

شیرآلات صنعتی تخلیه میعانات

در جایی که هوای فشرده وجود دارد، آب نیز وجود دارد و این بدان معنی است که مدیریت میعانات گامی اساسی در تأمین هوای فشرده، تمیز و خشک برای ابزار و فرآیندها در تجهیزات پتروشیمی است. شیرآلات تخلیه برای تصفیه هوای عمومی مخازن هوا‌، جداکننده‌های هوا / آب، فیلتر هوای فشرده، خشک‌کن هوا یا سیستم‌های قطره‌ای که در آن نیاز به حذف میعانات وجود دارد مناسب است.