تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی از مهمترین موارد در این صنایع است که باید از بهترین و با کیفیت ترین قطعات و مواد سازنده ساخته شود. شرکت‌‌های داخلی و بین المللی معتبر و شناخته شده‌ای هستند که این وسایل و تجهیزات را طراحی کرده و می‌‌سازند. برخی از این شرکت‌‌ها علاوه بر تامین و تجهیز شرکت‌‌ها و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، مشاوره و راهنمایی‌هایی قبل از خرید و همچنین خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند.

تاریخ انتشار : ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

انواع تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی

تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی در انواع و تحت برندهای سازنده‌ مختلف طراحی و تولید می‌شوند. برخی از این تجهیزات عبارتند از:

  • شیر آلات صنعتی که در انواع و مدل‌های پروانه‌ای، سماوری، جوشی، کشویی، کنترلی و در سایزها و اندازه‌های مختلف از جنس استیل، فولاد ضدزنگ و کربن‌استیل ساخته می‌شوند.
  • توپی‌های انسداد لوله گاز و پتروشیمی که در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.
  • پمپ لجن‌کش با قدرت و ظرفیت‌‌های مختلف که نقش مهمی در بهبود عملکرد تجهیزات پتروشیمی مختلف این صنایع با مکش خودکار لجن‌ها، ماسه، آب کثیف و همراه با شن و خاک‌ریزه را دارد.
  • تجهیزات رسوب‌زدایی و نشتی‌گیر که این تجهیزات تاثیر زیادی در بهبود عملکرد تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی و افزایش طول عمر آن‌ها دارند.
  • برای شستشوی مخازن و تجهیزات مختلف از واتر جت‌ها با توان و ظرفیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

 انواع تجهیزات هیدرولیکی نفت و گاز و پتروشیمی

برخی از این تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی هیدرولیکی هستند و با فناوری و تکنولوژی‌های جدید و مدرن کار می‌کنند. معمولا از تجهیزات هیدرولیکی برای انتقال و جابجایی گازها و مایعات استفاده می‌شود چرا که این کار با کمترین فشار به لوله‌ها و مخازن این صنایع انجام می‌شود. موتورها، پمپ‌ها، شیرها، پمپ‌های کفکش و بسیاری دیگر از این قبیل تجهیزات در این صنایع با فناوری و تکنولوژی هیدرولیکی ساخته می‌شوند.

برای معرفی تجهیزات هیدرولیکی که در تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌گردد می‌توان به موارد زیر و کاربرد آن‌ها اشاره کرد:

  • انواع پمپ‌های هیدرولیکی که وظیفه انتقال سیالات را بر عهده دارند.
  • شیرآلات هیدرولیکی که نقش مهار کردن جریان سیالات را ایفا می‌نمایند.
  • در سکوهای نفتی یا پالایشگاه‌ها معمولا برای انتقال تجهیزات یا نفرات از بالابرهای هیدرولیکی استفاده می‌کنند.
  • تجهیزات پیکورهای سنگین و نیمه سنگین نیز برای حفاری با فناوری هیدرولیکی کار می‌‎کنند.
  • جرثقیل‌های دروازه‌ای و جک‌های سیم بکسل نیز از جمله تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی هستند که هیدرولیکی هستند.

 در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی یکی از موارد بسیار مهم رساندن آب به مته‌ها و تجهیزات حفاری است. این کار به وسیله پمپ‌های آب استفاده می‌شود که این مدل پمپ‌ها در رنج وسیعی تولید و طراحی می‌شوند که قابلیت استفاده از موتور برقی، موتور احتراقی و هیدرولیک را دارند، انتخاب نوع نیرو محرکه بستگی به طراحی و نیاز کاربر دارد.