شیرآلات UPVC کاربردهای فراوانی دارد و در مکان‌ها و بخش‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شود. در حقیقت شیرآلات صنعتی UPVC در سایزهای مختلفی تولید می شود و هر یک از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را دارند. این نوع شیرآلات در صنعت و در سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جنس آن‌ها به گونه‌ای است که ویژگی‌های حائز اهمیتی به آن بخشیده است. انواع مختلفی از شیرآلات صنعتی UPVC وجود دارد که هر یک با هدف خاصی تولید شده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا اهمیت این نوع شیرآلات صنعتی را برای شما بیان نماییم و کاربرد هریک را به طور جداگانه شرح دهیم.

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

UPVC چیست؟

به منظور آشنایی با شیرآلات UPVC لازم است که نخست بدانیم UPVC چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در حقیقت UPVC مخفف نام پلی وینیل کلراید بدون پلاستیک است و یک ماده‌ای شیمیایی پلیمری است. این ماده به دلیل اینکه دوام زیادی دارد و به سادگی دچار خوردگی نمی‌شود از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. در ضمن این ماده نسبت به سایر فلزات ارزان‌تر است و می‌تواند کاملا مقرون به صرفه باشد.

این ماده، به دلیل سفت و سخت بودن و قابلیت انعطاف‌پذیری کم آن به عنوان UPVC محکم شناخته می‌شود و کاربردهای بی‌شماری در صنعت دارد. در ضمن این ماده شیمیایی به کار رفته در شیرآلات صنعتی سبب شده است تا شیرآلات UPVC نیز ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند.

مزیت های استفاده از شیرآلات UPVC

به طور کلی استفاده از شیرآلات صنعتی UPVC مزیت‌های زیادی دارد اما سه اصل کم هزینه بودن، دوام بالا، نیاز به مراقبت کم و عملکرد عالی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از شیرآلات صنعتی UPVC است که در ادامه به بررسی این سه مزیت خواهیم پرداخت.

· کم هزینه بودن

شیرآلات صنعتی UPVC نسبت به شیرآلات فلزی موجود در بازار از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار هستند. این امر می‌تواند در هزینه‌های نهایی شما تاثیر داشته باشد و شما بتوانید با هزینه بسیار پایین‌تر از مزیت‌های این نوع شیرآلات صنعتی برخوردار شوید.

استفاده از فلزاتی مانند آهن و فولاد در شیرآلات صنعتی اگرچه در قدیم بسیار رایج بوده است اما با پیشرفت علم و تکنولوژی موادی مناسب‌تر با قیمتی کمتر جایگزین فلزات شده‌اند. پس استفاده از شیرآلات صنعتی UPVC بسیار مقرون به صرفه است و مزیت و کارایی بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

· دوام بالا

در واقع شیرآلات فلزی ممکن است که پس از گذشت مدتی در اثر تماس با آب و رطوبت دچار زنگ‌زدگی و یا خوردگی شوند و در نتیجه پوک می‌شوند و دیگر کارایی اولیه را نخواهند داشت. پس لازم است که از این نوع شیرآلات صنعتی به درستی نگهداری شده و به طور منظم سرویس شوند. اما شیرآلات صنعتی UPVC به دلیل ماهیتی که دارند دچار خوردگی نمی‌شوند و نیازی نیست که از آن‌ها نگهداری و مراقبت شود.

در چنین شیرآلاتی پوسیدگی و خسارت ناشی از تغییرات جوی وجود نداشته است و نیازی به تعویض آن‌ها نیست پس این مورد می‌تواند مزیت بسیار مهمی برای شیرآلات UPVC باشد.

· عملکرد عالی

باز و بسته کردن شیرآلات صنعتی UPVC نسبت به شیرآلات فلزی بسیار راحت‌تر و آسان‌تر است. این مزیت سبب آن می‌شود که به پمپ‌ها و یا فیلترهای موجود آسیبی وارد نگردد و از وارد شدن فشار زیاد به آن‌ها جلوگیری شود.

انواع شیرآلات UPVC و مزیت آن

این نوع شیرآلات صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هریک کاربرد مختص به خود را دارند. انواع شیرآلات UPVC به طور کلی به دوسته ی یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شوند و برخی از نمونه‌های آن به صورت زیر است:

  • شیرآلات پروانه ای
  • شیرآلات خودکار
  • شیرآلات سه راهی
  • شیرآلات کشویی
  • سایر موارد

این نوع شیرآلات صنعتی مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی هستند و در نهایت که دیگر قابلیت استفاده از آن‌ها وجود نداشت، می‌توانند بازیافت شوند. به دلیل وجود چنین ویژگی‌هایی، این نوع شیرآلات صنعتی برای سیستم‌های لوله‌کشی و دریچه‌ها بسیار مناسب و ایده‌آل هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع شیرآلات صنعتی، سهولت استفاده از آن است. به صورتی که دیگر نیازی به جوشکاری و لحیم‌کاری نداشته و به مراتب سبک‌تر از هر فلز دیگری هستند.

کاربرد شیرآلات UPVC

از این نوع شیرآلات صنعتی در مصالح ساختمانی برای اهداف لوله‌کشی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود اما می‌توانند در عین حال کاربردهای صنعتی مختلفی نیز داشته باشند. در واقع آن‌ها در صنایع مختلف مانند استخر، آبگرم، نصب کابل‌های برقی و کولرهای آبی و موارد دیگر نیز استفاده می‌کنند.

از جمله کاربردهای مسکونی این نوع شیرآلات صنعتی در استخر و یا زیر سینک خانه‌ها می‌توان اشاره کرد. در حال حاضر در ساخت و سازهای ساختمانی به ندرت پیش می‌آید که از شیرآلات فلزی استفاده کنند و شیرآلات UPVC کاملا جایگزین آن‌ها شده‌اند.

در صنعت نیز از این نوع شیرآلات برای انتقال مواد شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. اهمیت استفاده از این نوع شیرآلات صنعتی این است که به دلیل ماهیتی که دارند با مواد شیمیایی واکنشی نمی‌دهند و در نتیجه دچار تغییر ساختار نمی‌شوند.

در حقیقت شیرآلات UPVC بیش از ۶۶ درصد از شیرآلات توزیع آب را در انحصار خود درآورده‌اند و هر جا لوله‌ای وجود داشته باشد بدون شک نیاز به شیرآلات صنعتی خواهد بود. از مدل‌های مختلف آن مانند دریچه‌های توپ، شیرهای چک، شیرهای دروازه‌ای و شیرهای پروانه ای در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

در پایان باید بگوییم که استفاده از شیرآلات UPVC به دلیل مزایایی که بیان شد بسیار مقرون به صرفه است و کارایی زیادی برای شما خواهد داشت. امروزه این نوع شیرآلات صنعتی با کیفیت بالا تولید می‌شوند و شما می‌توانید این محصولات را با توجه به نیاز خود خریداری نمایید و استفاده کنید.

در ضمن در صورتی که قصد تعویض شیرآلات فلزی خود را دارید ،شیرآلات UPVC می‌توانند گزینه بسیار مناسب و ایده‌آلی باشد. مقاومت و دوام بالا از جمله ویژگی‌هایی است که این نوع شیرآلات صنعتی را از سایر شیرآلات جدا می‌کند.