به طور کلی برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا نیاز به اتصالات صنعتی و لوله‌های مطمئن است. در تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی نیز، وجود لوله‌های مطمئن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لوله‌های جوشی بدون درز در واقع لوله‌هایی هستند که در ساخت آنها از عملیات جوشکاری استفاده نمی‌شود. به همین دلیل مقاومت بالایی را در برابر فشار و دما از خود نشان می‌دهند.

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
لوله

لوله‌های بدون درز در چه بخش های از تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارند؟

از لوله‌های بدون درز در بخش‌های مختلف این تجهیزات استفاده می‌شود. در بخش‌های بالادست، انتقال و توزیع مایعات مانند اسیدها، نفت و گاز، لوله‌هایی که برای فرآیند اصلاح مواد نفتی و دستیابی به مشتقات آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نهایت کاربری‌های عمومی که در این صنایع وجود دارد، همگی از لوله‌های بدون درز استفاده می‌کنند.

لوله جوشی بدون درز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله‌های بدون درز در واقع لوله‌هایی هستند که به صورت یکپارچه در کارخانه تولید می‌گردند و در روی آنها هیچگونه جای درز و جوشی موجود نیست. این نوع لوله‌ها دارای سایزها و ضخامت‌های مختلفی بر اساس نوع کاربردشان هستند.

از ساخت مبلمان و دوچرخه گرفته تا صنایع عظیم و تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی این لوله‌ها کاربرد دارند. اشکال مختلف این نوع لوله‌ها شامل لوله گاز، لوله بویلر، کمک فنر و شافت و … می‌باشند.

این نوع لوله‌ها هم از لحاظ کیفیت و کارایی و هم از نظر شکل ظاهری از لوله‎های دیگر برتر هستند. به همین سبب کاربرد آنها علاوه بر تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی در سازه‌های فضایی نیز به وفور به چشم می‌خورد. دلیل این مساله طراحی یکپارچه آن می‌باشد.

مقاومت در برابر گرما و خوردگی و استحکام بالا مهم ترین ویژگی لوله‌های جوشی می‌باشد.

معروف‌ترین لوله بدون درز در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

لوله‌هایی که با استاندارد ASTM تولید می‌شوند، مناسبترین لوله‌ها در زمینه تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی هستند.

از انواع این لوله‌ها می‌توان به لوله‌های فولادی کربنی برای کاربری با دمای پایین، لوله‌های فولادی آلیاژی کروم-متیل به منظور کاربرد در دما و فشار بالا در تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، لوله‌های فولادی ضدزنگ و لوله‌های غیرآهنی اشاره کرد. به طور مثال لوله‌ای تحت استاندارد ASTM A53 معرف لوله‌ای بدون درز و جوش است.

بررسی قیمت لوله های جوشی بدون درز در تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی

از آنجایی که فرآیند تولید لوله‌های بدون درز پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر لوله‌ها دارد، از لحاظ قیمتی نیز برتری نسبی از خود نشان می‌دهد. اما از آنجا که شرکت‌های زیادی در زمینه تولید این نوع از لوله‌ها فعالیت می‌کنند، در بازار شاهد قیمت متعادل تر این لوله‌ها خواهیم بود.