قیمت نفت خام بار دیگر در سال 2019 افزایش یافته و این خبر ناخوشایند برای مصرف کنندگان است به تبع آن بسیاری از موارد نفتی گران‌تر می‌شود و در صورتی که کاهش پیدا کند قیمت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی نیز کاهش پیدا می‌کند. در صورت ادامه بر روی بسیاری از صنایع همانند تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی تاثیر مستقیمی می‌گذارد. اگر این قیمت کاهش پیدا کند باعث می‌شود قیمت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی نیز کاهش پیدا کند.

تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات صنعتی

در حالی که در سال ۲۰۱۹ قیمت نفت خام به طور میانگین بالای ۷۰ دلار به ازای هر بشکه نفت بوده است که از سال گذشته حداقل ۶ دلار به ازای هر بشکه نفت افزایش یافته است. پیش بینی کوتاه مدت آژانس اطلاعات انرژی آمریکا این بود که قیمت میانگین هر بشکه از ۷۴ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۵ دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش می یابد. این یک تغییر اساسی نیست، اما ممکن است نشانه ای از این باشد که قیمت های معقول سال های اخیر رو به افزایش است و قیمت دیگر محصولات نفتی نیز با این روند افزایش می یابد.

کاهش قیمت تجهیزات نفت و گاز

نفت اگر با کاهش قیمت روبرو شود تمامی تجهیزاتی که از نفت حاصل می‌شوند نیز کاهش می یابند و به نوعی تمامی فرآورده‌های نفتی مانند سوخت کشتی، سوخت هواپیما، هلیکوپتر، ساخت پلاستیک برای انواع وسایل خانگی و غیرخانگی، روغن موتور و … همه کاهش پیدا کرده و افراد نیز قدرت خرید بالاتری را کسب می‌کنند.

تجهیزات نفت و گاز نیز شامل دستگاه تست، رنگ سنج‌ها، ویسکوزیمتر، دستگاه‌های اندازه گیری، کارل فیشر و… از جمله تجهیزاتی هستند که تحت تاثیر قیمت نفت می‌باشند و کاهش قیمت نفت بر روی این دستگاه‌ها و قیمت این دستگاه‌ها به صورت مستقیم است و اثرگذاری آن به این صورت است که باعث کاهش قیمت تجهیزات نفت و گاز می‌باشد.

افزایش قیمت نفت از دو سو بر قیمت تجهیزات نفت و گاز تاثیر می‌گذارد

از یک سو باعث افزایش قیمت در تمامی حوزه‌های صنعتی و تولیدی دیگر می‌گردد، برای مثال قیمت ماده اولیه بسیاری از فلزات نیز افزایش می‌یابد که این عامل باعث می‌گردد برای تولید تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی هزینه‌های بیشتری شود و قیمت نهایی آنان بیشتر گردد.

از سوی دیگر تجهیزات نفت و گاز هرکدام با توجه به جنس نفت و چگالی هر منطقه‌ای تولید می‌گردد یعنی نوع نفت ایران با کشور عراق قطعا متفاوت است. پس تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی این دو کشور نیز باید به طرز متفاوتی ساخته شود. اگر قیمت جهانی نفت افزایش یابد در تولید تجهیزات جدید نیز دچار مشکل می‌شویم چرا که خطرات زیادی در هنگام استخراج یا پالایش نفت خام وجود دارد. کوچکترین مساله‌ای می‌تواند منجر به آتش سوزی یا حتی انفجار دستگاه‌ها گردد.

از سمتی تحریم کشورهایی مانند ایران، لیبی و ونزوئلا باعث کم شدن نفت آنان در بازارهای جهانی گردیده است. این به معنای افزایش تولید کشورهای دیگر می‌باشد و افزایش هزینه‌های جاری آنان به معنای افزایش قیمت تجهیزات است.