شیرآلات صنعتی جزو اجزای اصلی ماشین آلات و کارخانه‌ها هستند و وظایفی همچون کنترل و تنظیم جریان سیالات را بر عهده دارند. هنگامی که ماشین آلات طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند، عناصر مختلف به کار رفته در آن‌ها به صورت جداگانه در نظر گرفته نمی‌شوند، بلکه یکدیگر را برای رسیدن به هدفی خاص تکمیل می‌کنند. به همین دلیل، انتخاب بهینه شیرآلات صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
شیرهای خود کنترلی

شیرآلات صنعتی عمدتا ضامن ایمنی سیستم هستند و به منبع انرژی خارجی نیازی ندارند. برای مثال، از کار افتادن منبع انرژی و یا قطع برق تاثیری در عملکرد آن‌ها ندارد. اصل عملکرد شیرهای کنترل بدون منبع انرژی خارجی که در طی سال‌ها استفاده از آن‌ها به اثبات رسیده، بیانگر عملکرد مناسب و واکنش سریع این نوع از شیرآلات صنعتی است.
شیرهای خود کنترلی دارای مزایای ویژهای هستند. در این جا قصد داریم خلاصه‌ای از ویژگی‌های اصلی شیرهای خود کنترلی را برای شما شرح دهیم.

۱- اجزای کمتر به معنی زمان تبدیل کوتاه‌تر است.

شیرهای خود کنترلی به صورت خودکار عمل می‌کنند. این نوع از شیرآلات صنعتی به برق یا محرکی خارجی (موتور) نیازی ندارند. این امر موجب صرفه‌جویی در اجزای موجود در دستگاه‌ها و ماشین آلات می‌شود.

هرچه تعداد اجزای به کار رفته در شیرآلات صنعتی کمتر باشد، عملکرد آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود. همچنین این موضوع هزینه نگهداری شیرآلات صنعتی را کاهش داده و باعث صرفه‌جویی در وقت در هنگام آموزش کارکنان خواهد شد.

با تعویض قطعات می‌توان ویژگی‌های کنترلی این نوع از شیرآلات صنعتی را به راحتی تغییر داد. تغییر دامنه فشار با تعویض فنر و تنظیم سطح کنترل امکان‌پذیر خواهد بود. این امر باعث افزایش انعطاف‌پذیری فرآیند می‌شود.

۲- مونتاژ آسان موجب نصب سریع شیرهای خود کنترلی می‌شود.

شیرآلات صنعتی که نیاز به محرک ندارند وزن کمتری خواهند داشت و اغلب فضای کمتری را نیز در دستگاه‌ها یا فضای کارخانه اشغال می‌کنند. وزن و حجم کمتر این شیرآلات، انتقال سیالات را برای آن‌ها تسهیل می‌کند.

محرک شیرهایی که نیاز به انرژی کمکی دارند معمولا در بالای شیر قرار می‌گیرد. شیرهای خود کنترلی با توجه به موقعیت نصب آن‌ها، از انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به شیرآلات صنعتی دیگر برخوردار هستند. این کار نه تنها نصب این نوع از شیرآلات را ساده‌تر کرده، بلکه برنامه‌ریزی برای ماشین‌آلات و کارخانه‌ها را نیز تسهیل خواهد کرد.

۳- افزایش میزان ارزش افزوده با توجه به کاهش پرسنل فنی و کارکنان حرفه‌ای

شیرآلات صنعتی که عملکرد آن‌ها نیازی به منبع انرژی و برق ندارد، برای نصب آن‌ها نیز نیازی به تکنسین برق وجود نخواهد داشت. این موضوع موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های پرسنل و پذیرش خواهد شد.

شیرآلات صنعتی که به صورت خودکار عمل می‌کنند، نیازی به کنترل توسط پرسنل مجرب و حرفه‌ای ندارند و تنها در هنگام نصب باید تنظیم شوند. بنابراین، خودکار بودن عملکرد شیرآلات صنعتی خود کنترلی باعث کاهش بار کاری می‌شود.

۴- به حداقل رسیدن احتمال خرابی کیفیت مداوم محصولات را تضمین می‌کند.

این نوع از شیرآلات صنعتی طبق قوانین فیزیکی سیالات عمل می‌کنند. پس از انجام تنظیم اولیه شیرهای خود کنترلی، این شیرها با توجه به تنظیمات انجام شده به کار خود ادامه خواهند داد. البته این تنظیمات در شیرهای خود کنترلی قابل تغییر هستند.

از آنجا که قوانین فیزیکی و طبیعی قابل تغییر و دستکاری نیستند، شیرآلات صنعتی خود کنترلی حتی در صورت قطع برق یا خرابی محرک‌های خارجی دیگر نیز به کار خود ادامه خواهند داد.

فرآیندهای تولیدی پیوسته، کیفیت بالا و مداوم محصولات تولید شده در کارخانه‌ها را تضمین خواهد کرد. این موضوع به ویژه برای صنایع غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. چنین فرآیندهای تولیدی امکان ایجاد آلودگی و افزایش میکروب‌های بیماری‌زا را فراهم نمی‌کند. در نتیجه، می‌توان با استفاده از این نوع شیرآلات صنعتی استانداردهای بهداشتی را رعایت کرد.

۵- شیرآلات صنعتی خود کنترلی برای محیط زیست نیز بسیار ایمن هستند.

تا زمانی که جریان وجود داشته باشد شیر به کار خود ادامه می‌دهد.

ماشین‌آلات به کار رفته در کارخانه‌های صنایع غذایی اغلب با بخار، اسید یا برخی محلول‌ها تمیز می‌شوند. چنین موادی ممکن است برای محیط زیست مضر باشند. با وجود درپوش‌های فنری شیرهای خود کنترلی نیاز به هیچ نوع واسطه‌ای برای برای عملکرد آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر آن، مواد خطرناک می‌توانند از طریق خط نشت تخلیه شوند.

درپوش فنری شیر را در برابر تاثیرات خارجی محافظت می‌کند و از لمس تصادفی فنر توسط اپراتور نیز جلوگیری می‌نماید.