در سطح جهانی، تصفیه فاضلاب موضوعی است که به طور فزاینده‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد و در بالاترین سطوح دولتی و شرکت‌های بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور یافتن یک رویکرد مناسب و پایدار، شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را به کار گیرند تا بتوانند روند بهبود کیفیت جهانی آب را آغاز کنند.

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات

طبق تحقیقات بیش از ۸۰ درصد کل فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، شهری و کشاورزی از طریق دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دیگر آب‌های سطحی به اکوسیستم باز می‌گردند. این فرآیند هر روز در سراسر کره زمین تکرار می‌شود و محیط زیست را آلوده می‌کند در حالی که مواد مغذی ارزشمند و سایر مواد قابل بازیابی در این فرآیند از بین می‌روند.

از این‌رو، شرکت‌ها سعی کرده‌اند که یک سیاست رسمی تصفیه فاضلاب را اتخاذ کنند تا ضمن افزایش سودآوری، هزینه‌های عملیاتی را نیز کاهش داده و همچنین از آلودگی آب‌ها جلوگیری کنند. به همین دلیل دلیل تجهیزات صنعت آب و فاضلاب در طول سال‌ها تحولاتی را تجربه کرده و از فناوری‌های جدید در این زمینه استفاده شده است.

در اینجا ۵ نوع از متداول‌ترین تصفیه‌کننده‌های مایعات و تجهیزات صنعت آب و فاضلاب را برای شما شرح خواهیم داد که به قرار زیر هستند.

۱- سیستم‌های فراتصفیه یا الترافیلتراسیون

فراتصفیه (UF) یک فرآیند فشار محور است که از یک پوسته یا غشا برای از بین بردن روغن‌های امولسیون، هیدروکسیدهای فلزی، مواد پراکنده، مواد جامد معلق و سایر مواد با وزن مولکولی بزرگ از داخل فاضلاب، مواد خنک‌کننده و سایر محلول‌ها استفاده می‌کند. این نوع از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب در شفاف‌سازی محلول‌های حاوی مواد جامد معلق، باکتری‌ها و غلطت بالای ماکرومولکول‌ها، از جمله روغن و آب، بسیار خوب عمل می‌کند.

سیستم‌های UF به منظور کاهش حجم آب روغنی تا ۹۸ درصد بدون استفاده از مواد افزودنی شیمیایی طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها همچنین امکان بازیافت و استفاده مجدد از محلول آب و صابون را فراهم می‌آورند.

۲- سیستم‌های تبخیر و تقطیر خلاء

تبخیر یک پدیده طبیعی است و به عنوان بهترین روش موجود برای فرآیندهای تصفیه آب شناخته می‌شود. این روش به دلیل این که آب را از آلاینده‌ها جدا می‌کند، به جای این که آلودگی را از آب فیلتر کند، از سایر فرآیندهای جداسازی متمایز است.

هیچ فناوری دیگری همانند این فناوری قادر به دستیابی به چنین میزان بازیابی آب و غلظتی نیست. فناوری تبخیر قادر به دستیابی به غلظت کل مواد جامد باقیمانده بیش از ۸۵ درصد است.

سه تبخیرکننده اصلی خلاء عبارتند از:

  • پمپ‌های حرارتی – انعطاف‌پذیر و همه کاره با مصرف انرژی الکتریکی کم و قبلیت اطمینان بالا
  • آب گرم/آب سرد – کاهش هزینه‌های عملیاتی با استفاده از آب گرم/بخار اضافی و آب خنک‌کننده
  • فشرده‌ساز بخار مکانیکی – طراحی شده برای نرخ‌های جریان فاضلاب زیاد با دمای جوش پایین برای کاهش مصرف انرژی

۳- سیستم‌های اسمز معکوس

نوعی دیگر از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب که امروزه برای تصفیه آب استفاده زیادی از آن می‌شود، سیستم اسمز معکوس است. فناوری اسمز معکوس (RO) مواد جامد و ناخالصی‌های محلول را با استفاده از یک غشاء نیمه نفوذپذیر از آب جدا می‌کند. با استفاده از این روش، آب از غشاء عبور می‌کند اما مواد جامد و نمک محلول و سایر آلاینده‌ها جدا می‌شوند.

یک سیستم RO که به درستی طراحی و ساخته شده باشد می‌تواند تا ۹۹.۵ درصد از نمک‌های محلول و ناخالصی‌های دیگر را از آب جدا سازد.

۴- فیلترهای Paper Bed

این نوع از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب به وسیله نیروی جاذبه کار می‌کنند و در آن‌ها از فیلترهای کاغذی یک بار مصرف یا فیلترهای ثابت برای ایجاد یک مانع به منظور جداسازی مواد جامد از مایعات مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی، استفاده می‌شود.

فیلترهای Paper Bed، علاوه بر افزایش کیفیت روکش سطحی، می‌توانند به طور متوسط طول عمر ابزارها را تا ۲۷ درصد افزایش دهند. واحدهای تصفیه Paper Bed استاندارد در مدل‌های دارای جداسازی مغناطیسی یا بدون آن عرضه می‌شوند و می‌توانند سرعت جریان ۱۳۰ گالن در دقیقه را کنترل کنند.

۵- سانتریفیوژهای کاسه جامد

سانتریفیوژ کاسه جامد نوعی از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب است که از نیروی گریز از مرکز برای جداسازی مواد جامد از مایعات استفاده می‌کند. در این سیستم‌ها مایع فرآیند به سانتریفیوژ پمپاژ شده و یا از طریق جاذبه وارد آن می‌شود. سپس مواد جامد از مایع جدا شده و در یک روتور که به راحتی قابل جابجایی است جمع می‌شوند.

سانتریفیوژهای کاسه جامد امکان جداسازی انواع ذرات فلزی و غیر فلزی را از مایعات فراهم کرده و به دو صورت روتور دستی (با آستر قابل استفاده مجدد) و اتوماتیک در دسترس هستند.