شرایط تحریم‌ها با پیشبرد سیاست‌های اخیر کشور آمریکا مبنی بر تحریم شرکتهای نفتی و گازی توانسته است تاثیرات منفی را بر روی تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی بگذارد، در حقیقت یک ماه پس از اعمال آخرین تحریم‌ها قیمت نفت خام برنت به زیر بشکه‌ای 60 دلار کاهش یافت که این عدد در کمترین سطح خود از سپتامبر سال گذشته قرار گرفت و این یک شاخص واضح است که می‌گوید تاثیر تحریم‌ها بر روی بازار جهانی نفت بیشتر از حدی بود که در ابتدا بازار از آن می‌ترسید.

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

این شاید به دلیل برخی علت‌ها از جمله معافیت برخی کشورها از این تحریم بود از جمله، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه، که البته پیش شرط آن کاهش واردات نفت در شش ماه بود.

این تحریم‌ها و تاثیرات منفی آن بر روی صنعت و تجهیزات نفت و گار و پتروشیمی شاید به سمتی پیش می‌رود که ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و عملا ایران در مقابل به دست آوردن تکنولوژی هسته‌ای راهی جز مذاکره پیدا نکند.

ولی از سوی دیگر به بیان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا شاید یکی از دلایل موضع گیری محکمی که مسئوولان نفتی در قبال تحریم‌ها دارند، حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بین المللی تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی در بیست و سومین دوره نمایشگاه است که به گفته آ‌ن‌ها ۷۰ شرکت آلمانی در نمایشگاه حضور یافته‌اند.

تاثیر سایر کشورها بر شرایط تحریم

در چنین شرایطی باید گفت تاثیر تحریم‌ها برروی صنعت نفت و گاز ایران و همچنین قدرت آمریکا در کنترل از طریق ابزار صرفا اقتصادی بسیار مهم است و نمی‌توان از هر کدام از این تاثیرات چشم پوشید، چین که به طور متوسط در سال ۲۰۱۷ به میزان ۶۵۰.۰۰۰ بشکه واردات نفت خام داشته است به عنوان یک مهره کلیدی به طور قابل توجهی در برابر هر پیشرفتی تاثیر گذار است و به همین ترتیب روسیه.

اتفاق بعدی تغییرات قیمت محصولات است. دلیل این تغییرات افزایش قیمت نفت یا کاهش تولید آن می‌باشد. همچنین با وجود تحریم‌ها نقل و انتقال کالا و پول با سختی‌های زیادی همراه است. هدف آمریکا از تحریم ایران به صفر رساندن فروش نفت بوده است. اتفاقی که به گفته کارشناسان هرگز شدنی نبوده و نیست و ایران کانال های خود را برای فروش نفت همچنان حفظ کرده است. از سمت دیگر کشورهایی مانند عربستان و امارات متعهد شده‌اند که جایگزین نفت ایران در بازار شوند. از این‌رو سرمایه‌گذاری کلانی در بخش تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی خود انجام داده‌اند.

اما بعد از گذشت چند ماه از تحریم‌های شدید نفتی کشور، امریکا در اخرین اقدام به اجرای تحریم پتروشیمی نموده است. با توجه به نقش خاص ایران در بازار نفت جهانی همچنان بسیاری از کشورها به اقدامات آمریکا معترض می‌باشند و سعی دارند معافیت‌هایی به نفع خود برای استفاده از منابع ایران جهت توسعه تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی خود دریافت نمایند.