با بهره‌گیری از تخصص و تجربه برای کسانیکه در حوزه تاسیسات فعالیت می‌کنند، سبد محصول کاملی از شیرهای مورد نیاز این صنعت را می‌توانیم در اختیارتان قرار دهیم که در خطوط آب گرم و بخار می‌توان از آن‌ها بهره برد.

تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

محصولات با‌کیفیتی که در خدمتتان قرار می‌دهیم عبارتند از شیرهای صنعتی ذیل:

  • شیر کشویی (زبانه فلزی و لاستیکی)
  • انواع شیرهای پروانه‌ای ویفری
  • شیرهای یکطرفه (لولایی و وزنه‌ای)
  • صافی تیپ Y
  • گلوب ولو (آببند لاستیکی)

شیر کشویی زبانه لاستیکی

این شیر با بدنه چدن داکتیل از سایز ۵۰ الی ۴۰۰ و با فشاری کاری ۶ الی ۱۶ بار قابل تولید است. این شیرها قابلیت نصب عملگر برقی و پنوماتیک را دارند و جزء شیرهای قطع و وصل جریان هستند. کلیه قطعات چدنی این شیر با رنگ اپوکسی و به روش الکترواستاتیک با ضخامت ۲۵۰ میکرون پوشش داده می‌شود. شیر کشویی میراب به دلیل طراحی خاص و منحصر به فردش کاربرد فراوانی دارد مانند انتقال آب خام و آشامیدنی و در صنعت فاضلاب هوای فشرده و گازهای خنثی …

شیر کشویی زبانه لاستیکی

شیر کشویی زبانه فلزی

آب‌بندی در این نوع از شیر تاسیساتی به صورت فلز به فلز است و قابلیت نصب عملگر پنوماتیک و برقی را دارند همچنین در سایز های ۵۰ الی ۳۰۰ و با فشار کاری ۴۰–۶ بار قابل سفارش است. بدنه و درپوش و دیسک از جنس فولاد WCB است.

شیر کشویی زبانه فلزی

شیر ویفری اهرمی

این شیر تاسیساتی که کارکردش به صورت (ON-OFF) است، از سایز ۲۵ تا ۳۰۰ و فشار کاری ۱۰ تا ۱۶ بار تولید می‌شود. داخل و دو طرف این شیرها لاستیک U شکل جهت آب‌بندی کامل وجود دارد که قابل تعویض هستند. پروانه این شیر اگر در حالت کاملا باز قرار گیرد (درست در وسط)، یعنی شیر در بهترین حالت جهت عبور سیال قرار گرفته است و در این موقعیت کمترین میزان افت فشار شکل می‌گیرد.

شیر ویفری اهرمی

شیر ویفری گیربکسی

این شیر از سایز ۲۵ تا ۷۰۰ و فشار کاری ۱۰ تا ۱۶ بار تولید می‌شود. همانطور که می‌دانید این شیر صنعتی با آلیاژهایی مانند چدن، استنلس استیل، فولاد تولید می‌گردد، همچنین عامل اصلی در کنترل جریان در شیرهای پروانه‌ای قطعه‌ای به نام دیسک است که اگر بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی مانند فشار سیال و سرعت سیال بخواهیم از شیرهای ویفری گیربکسی به عنوان شیر تنظیمی استفاده کنیم، عمر این شیر صنعتی را کوتاه کرده‌ایم و موجب خوردگی شیر و آشفتگی جریان می‌شویم.

جهت دیسک شیر اگر با جریال سیال موازی باشد یعنی در حالت کاملا باز است و اگر در حالتی که سطح دیسک عمود بر جهت جریان باشد سیال نمی‌تواند عبور کند و در حقیقت شیر بسته است. دستگیره این شیر در حالت ربع گرد با چرخش ۹۰ درجه از حالت کاملا باز به حالت کاملا بسته خواهد رسید.

شیر ویفری گیربکسی

شیر یکطرفه

آیا می‌دانید که برگشت سیال ممکن است منجر به بروز چه مشکلاتی شود؟

و می‌دانید که چه باید کرد؟

برگشت جریان پدیده‌ای است که ممکن است بر اثر افت فشار سیال اتفاق بیوفتد و منجر به وقوع کاویتاسیون و ضربه قوچ می‌شود، که طبیعتا خساراتی را به همراه می‌آورد مثل خوردگی پره پمپ که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از شیر یکطرفه استفاده شود که مانع برگشت سیال به خط می‌شود و از خسارات احتمالی جلوگیری می‌کند.

عملکرد این شیر به این صورت است که اگر جریان سیال تغییر کند و برگردد قسمت ورودی شیر بسته می‌شود همچنین بر روی بدنه شیر با یک فلش مسیر عبور جریان مشخص شده است که در هنگام نصب باید به این جهت توجه ویژه شود.

یکی دیگر از مزایای این شیر امکان نصب به صورت افقی و عمودی است. همچنین به دلیل باز شدن کامل پروانه برای سیالاتی که دارای مواد جامد هستند هم انتخاب مناسبی است. شیرهای یکطرفه دریچه‌ای از سایز ۵۰ – ۲۰۰ با فشار کاری ۱۰ و ۱۶ بار تولید می‌شوند و برای استفاده در سایزهای بالاتر از یکطرفه‌های وزنه‌ای استفاده می‌شود.

شیر یکطرفه

شیر صافی تیپ Y

موقعیت نصب این نوع از شیرها که از سایز ۵۰ تا ۳۰۰ تولید می‌گردد، در خروجی پمپ‌های درون چاهی و مکان‌هایی است که لازم است ناخالصی‌های معلق در سیال خطوط لوله گرفته شود. شیرهای صافی عموما با عملکرد فیلترینگ خود از آسیب رسیدن به پمپ و تجهیزات گران قیمت پایپینگ جلوگیری می‌کنند همچنین توان تحمل فشار کاری صافی‌ها از ۶ تا ۴۰ بار است.

شیر صافی تیپ Y

شیرگلوب یا سوزنی (آببند لاستیکی)

طراحی شیر گلوب به نحوی است که امکان تعمیر و تعویض قطعات و نگهداری آن بدون خارج کردن از شبکه امکان پذیر است و بیشتر در صنایع غذایی استفاده می‌شوند.  از آب‌بند لاستیکی( EPDM) برای سیالات غیر خورنده و دماهای روتین استفاده می‌شود. این شیر با عملگر دستی و عملگر برقی در سایزهای ۵۰ تا ۷۰۰ و با فشار کاری ۱۰ و ۱۶ بار قابل ارائه است.

شیرگلوب یا سوزنی

کاربرد و هدف استفاده از شیرهای تاسیساتی 

۱- تنظیم و کنترل جریان

شیرهای کنترلی جهت تنظیم فشار ورودی سیال کاربرد دارند که شیرهای گلوب (سوزنی) در این رده‌بندی قرار می‌گیرند لازم به ذکر است که بگوییم از شیرهای قطع و وصل یا (ON-OFF) نمی‌توان به صورت کنترلی استفاده کرد چون جریان سیال موجب آسیب رسیدن به شیر می‌شود.

۲- تمیز نمودن سیال

شیرهای صافی با جلوگیری از ورود مواد ناخالص و جامد که به صورت معلق در بعضی سیالات موجودند در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

۳- قطع و وصل سیال

شیرهای کشویی و پروانه‌ای وظیفه وصل کامل یا قطع کامل جریان سیال را دارند.

۴- جهت عدم بازگشت جریان سیال

شیرهای یکطرفه با مکانیزم خاصی که دارند جلوی جریان برگشتی را با مسدود کردن مسیر سیال می‌گیرند و مانع از آسیب رسیدن به قطعات گران قیمت خطوط می‌شوند، پدیده برگشت جریان هنگام افت فشار سیال اتفاق می‌افتد که سیال به سمت معکوس حرکت می‌کند. نحوه اتصال شیرهای چدنی به صورت فلنجدار است همچنین سایز این شیرها از ۲ اینچ تا ۱۶ اینچ متغیر است که البته تا سایزهای بالاتر نیز قابل سفارش‌گذاری هستند.

نکته: همه این شیرهای با سایزهای اعلامی قابلیت تولید دارند اما تا سایز ۳۰۰ و فشار کاری ۱۶ بار برای خطوط تاسیساتی (به جز موارد خاص) مناسب بهره‌برداری هستند.