فلنج یا شناور گاز طبیعی مایع (FLNG) فقط یک اصطلاح نیست که به راحتی از زبان خارج می‌شود، بلکه یک اصطلاح برای توصیف تاسیسات دریایی شناور مرتبط با میدان گاز طبیعی و تاسیسات مورد نیاز تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی است. در اینجا هر آنچه که شما باید درباره تکنولوژی فلنج‌ ها بدانید گفته شده است.

تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
فلنج

فلنج‌ ها وظیفه‌ ی تولید، مایع‌ سازی، ذخیره و انتقال گاز طبیعی مایع از طریق کشتی حامل به سرزمین اصلی که هر دو مساله بازار و اقتصاد در آن مطرح هستند، را به عهده دارند. تکنولوژی فلنج می‌تواند منابع گاز را از میدان‌ های آب زیرزمینی بگشاید، که ممکن است برای اکتشاف از نظر اقتصادی یا محیط زیست چالش برانگیز باشد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، این مساله می‌تواند به پاسخگویی به تقاضای رو به رشد گاز طبیعی و هیدروکربن تمیز کننده سوخت که تا سال ۲۰۴۰ بیش از نیمی از آن افزایش می‌یابد، کمک کند. بسیاری از منابع گاز طبیعی در مزارع دریایی واقع شده‌اند، اما با وجود محدودیت‌ های جغرافیایی، فنی و اقتصادی تنها تعدادی از این‌ منابع توسعه می‌یابند.

فناوری فلنج‌ ها برای غلبه بر این چالش‌ها طراحی شده است. این فناوری مکملی است برای تبدیل گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع که به (LNG) مرسوم است، زیرا به سرعت بخشیدن به توسعه منابع گاز کمک می‌کند تا تقاضای رو به رشد را افزایش دهد.

گاز طبیعی مایع چیست؟

گاز طبیعی مایع یا (LNG) مخلوطی از متان و اتان است که در فرایند خنک سازی، به حالت مایع تبدیل می‌شود، چرا که به شکل مایع می‌توان آن را به راحتی حمل و نقل کرد. در حالت مایع ، LNG حدود ۱/۶۰۰ هزارم حجم گاز طبیعی را در حالت طبیعی‌اش حفظ می‌کند. گاز طبیعی مایع، بی بو، بی رنگ، غیر سمی و غیر خورنده است.

با این وجود، خطرهایی نظیر اشتعال‌ پذیری پس از تبخیر به حالت گاز، انجماد و آسفیکسی را نیز شامل می‌شود. فرایند مایع‌سازی، گرد و غبار، گاز‌های اسیدی، هلیم، آب و هیدروکربن‌ها را حذف می‌کند که می‌تواند مسبب دشواری در جریان پایین‌ دست شود. در کنار تجهیزات فلنج، گاز طبیعی تولید شده از مزارع زیر آب پردازش و سرد شده و به -۱۶۲ درجه سانتیگراد (-۲۶۰ درجه فارنهایت) می‌رسد، که این حجم را ۶۰۰ بار برای تولید LNG کاهش می‌دهد.

گاز طبیعی به طور عمده به LNG یا گاز طبیعی مایع تبدیل می‌شود تا حمل و نقل گاز طبیعی را در دریاها انجام دهد. گاز طبیعی مایع در مقادیر بیشتر از گاز طبیعی فشرده (CNG)به دست می‌آید که باعث می‌شود حمل و نقل دریایی گاز طبیعی مایع در مسافت‌های طولانی موثر باشد.

فلنج‌ها چگونه کار می‌کنند؟

تاسیسات فلنج‌ ها مستقیما در بالای میدان گاز طبیعی قرار دارد. این تاسیسات گاز را از میدان به مرکز و از طریق ایستگاه‌ ها انتقال می‌دهد. پس از آن گاز پس از ذخیره، برای حذف ناخالصی‌ ها و مایع شدن از طریق انجماد پردازش می‌شود.

گاز مایع طبیعی و همچنین دیگر محصولات مایع، برای تحویل به بازارهای سراسر جهان، توسط حامل‌های اقیانوسی بارگیری خواهند شد. جایگزین متعارف این امر، قبل از انتقال گاز برای تحویل، پمپاژ گاز از طریق خط لوله به یک تاسیسات ساحلی برای مایع شدن است.

ایمنی در فلنج‌ ها

طراحان تا آنجا که ممکن است با قرار دادن امکانات ذخیره‌ سازی و تجهیزات فرآوری، دور از محل اقامت خدمه و کارکنان، ایمنی را در این مرکز بهینه سازی می‌کنند. مناطق بازدید از حاملهای LNG نیز برای حفظ ایمنی بیشتر در حداکثر فاصله از تجهیزات ایمنی بحران واقع می‌شوند.

همچنین سعی می‌شود که شکاف‌ های ایمنی در بین ماژول‌ های تجهیزات فرایند جای گیرند به طوری که در صورت نشت گاز، گاز می‌تواند به سرعت پراکنده شود.

مزایای فلنج‌ها چیست؟

گاز طبیعی نسبت به سوخت‌ های فسیلی نسبتا تمیز‌تر، راحت تر، ارزان تر است و در واقع تعدادی از مزایای زیست محیطی و اقتصادی را نیز فراهم می‌کند. چرا که نیازی به خطوط لوله، واحدهای فشرده‌ سازی، لایروبی، ساخت و ساز جت یا کارخانه پردازش LNG در ساحل نیست زیرا پردازش در میدان گاز انجام می‌شود.

این مساله به حفظ محیط‌ های دریایی و ساحلی نیز کمک می‌کند. این تسهیلات می‌تواند به راحتی قابل جا به جایی و جا به جایی مجدد در جاهای دیگر نیز باشند. فلنج‌ ها از لحاظ اقتصادی مؤثرتر از پمپاژ گاز به ساحل هستند و فرصت‌ های جدید کسب و کار را برای کشورهای در حال توسعه و مناطقی که در آن اختلافات خطوط لوله را غیر عملی می‌سازد، فراهم می‌کند.