یکی از تجهیزاتی که در صنعت لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لرزه‌گیر است. با توجه به انواع لرزه‌گیرهایی که در بازار تولید می‌شود می‌توان گفت که این محصول برای محکم نگه داشتن شیرآلات و اتصالات صنعتی مربوط به آن‌ها بسیار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

اتصالاتی که از ضربه‌گیر در آن‌ها استفاده نشده است در اثر ارتعاشات می‌توانند به راحتی از هم گسسته شوند و خسارات جبران‌ناپذیر بسیاری را برای ساختمان به همراه داشته باشند. انواع لرزه‌گیرهای دیگر نیز وجود دارند که در مناطقی که نیاز به تحمل بالایی از فشار است می‌توانند مورد استفاده واقع شوند.

از آن‌جایی که عبور مایعات و یا گازها از درون لوله‌ها با فشار همراه است ممکن است در اثر این فشار به شیرآلات صنعتی ضربه وارد شود و آن‌ها دچار بازشدگی و یا شکستگی شوند. برای این منظور از انواع لرزه‌گیر در اتصالات و شیرآلات صنعتی استفاده می‌شود تا این فشار احتمالی و یا لرزش‌ها را کمتر کند.

لرزه گیر چه کاربردی دارد؟

با توجه به اینکه انواع لرزه‌گیرها دارای خاصیت انعطاف‌پذیری هستند می‌توان به راحتی در هر شرایطی از خود مقاومت نشان دهند. در واقع می‌توان از انواع لرزه‌گیرها در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد. با توجه به اینکه ترکیبات لرزه‌گیرها دارای جزییات بسیار ساده‌ای است می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

ممکن است در مواردی مانند لوله‌کشی‌های ساختمان، پایه‌های موتورها، سیلندرها، لنت‌ها، خطوط مکانیکی و بسیاری از موارد دیگر از آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل استفاده از لرزه‌گیرها می‌تواند عمر دستگاه و لوله‌ ها را بیشتر کند و از انتقال این لرزش‌ها به دیگر قسمت‌های دستگاه جلوگیری کند.

همچنین با استفاده از انواع لرزه‌گیرها می‌توان از ایجاد سر و صدای ناشی از لرزش‌های موجود در لوله‌ها جلوگیری کرد. علاوه بر این در برخی از صنایع خاص با استفاده از لرزه‌گیرهای فلزی می‌توان جریان برق را در محدوده‌ای که مدنظر این مشاغل است هدایت کرد.

انواع لرزه گیر های مورد استفاده در اتصالات صنعتی

لرزه‌گیرها با توجه به انواع مختلفی که دارند می‌توانند در دو گروه انعطاف‌پذیر و غیرقابل انعطاف مورد استفاده قرار گیرند. در واقع نوع انعطاف‌پذیر این لرزه‌گیرها را می‌توان در زاویه‌بندی‌های مختلف استفاده کرد. نوع غیرقابل انعطاف این نوع از لرزه‌گیرها بسیار سفت و محکم هستند و در مفاصلی از لوله‌ها که جوش داده شده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این وجود می‌توان لرزه‌گیرها را در نوع کلی از نظر جنس و متریال مورد استفاده به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد. می‌توانیم به طور کلی انواع لرزه‌گیرها را به صورت زیر مورد بررسی قرار دهیم.

لرزه گیر های فلزی

این نوع از لرزه‌گیرها با توجه به اینکه از آلیاژی از فلزات ساخته می‌شوند می‌توانند تغییرات ناشی از ارتعاشات را مهار کنند. همچنین انقباض و انبساطات مربوط به درجه حرارت و فشار را می‌توان از طریق لرزه‌گیرهای فلزی به حداقل رساند.

برای اینکه ضربات ایجاد شده در لوله‌ها که بر اثر فشار مایعات و یا گازها ایجاد شده خنثی شود این لرزه‌گیرها می‌توانند بسیار کارآمد باشند. لرزه‌گیرها می‌توانند در صنایع مختلفی نظیر تاسیسات غذایی، فولادی، صنایع نفت و گاز و بسیاری دیگر از صنایع که با اتصالات صنعتی و لوله‌ها در ارتباط هستند استفاده شود.

  • لرزه‌گیرهای آکاردئونی
  • لرزه‌گیرهای فلزی مهاردار
  • لرزه‌گیرهای خرطومی فلزی
  • فنرهای فشاری
  • لرزه‌گیرهای مهاردار زاویه‌ای
  • لرزه‌گیرهای فلنجدار
  • لرزه‌گیرهای لایه‌ای
  • لرزه‌گیرهای قابل جوش

لرزه‌گیرهای فلزی می‌توانند در پروژه‌های بزرگ پتروشیمی و کارخانه‌های صنعتی گزینه مناسبی باشند. از آن‌جایی که جنس این نوع از لرزه‌گیرها بسیار با دوام است می‌تواند در فشارهای زیاد و محدوده وسیع‌تری مورد استفاده واقع شود. 

در واقع این نوع از لرزه‌گیرهای فلزی می‌توانند فشارهای بالا را تحمل کنند و مانع از شکستگی لوله‌ ها در سطح گسترده شوند. برای این منظور می‌توانند به عنوان بهترین انتخاب در کارخانجات و در اتصالات صنعتی مربوط به لوله‌ها باشند.

لرزه گیر های لاستیکی و غیر فلزی

این نوع از انواع لرزه‌گیرها همان‌طور که مشخص است از متریال لاستیکی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. با توجه به اینکه جنس این متریال بسیار مقاوم است می‌توان از آن‌ها در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد.

در واقع لرزه‌گیرهای لاستیکی می‌توانند فشار وارده بر خود را تا مقادیر زیادی تحمل کنند و اغلب دارای خاصیت انعطاف‌پذیری هستند. این ویژگی نیز به دلیل متریالی است که در آن‌ها به کار برده شده است.

  • لرزه‌گیرهای لاستیکی خرطومی
  • لرزه‌گیرهای بلادری مقاوم و انعطاف‌پذیر در برابر گرما و حرارت
  • لرزه‌گیر مهاردار
  • لرزه‌گیر لاستیکی یونیورسال
  • لرزه‌گیر لاستیکی اتوکلاو
  • لرزه‌گیر دستگاه لرزاننده
  • لرزه‌گیر لاستیکی بلادری مهاردار
  • لرزه‌گیر لاستیکی بلادری مقاوم در برابر مایعاتی مانند روغن
  • لرزه‌گیرهای ماشین آلات
  • لرزه‌گیر کمپرسور
  • لرزه‌گیر فن
  • لرزه‌گیر سانتریفیوژ

در واقع انواع لرزه‌گیرها بسیار دارای تنوع گسترده‌ای است که به اختصار نمونه‌هایی از آن‌ها را برای شما عنوان نمودیم. در واقع با توجه به کاربردی که هر کدام از این لرزه‌گیرها دارند می‌توانید به راحتی از هر نوعی که مدنظرتان است استفاده نمایید.

افرادی که در اتصالات صنعتی و لوله‌های ساختمانی و یا تاسیسات مکانیکی مشغول به کار هستند در این زمینه اطلاعات کافی دارند و می‌توانند به راحتی به شما کمک کنند تا در انتخاب نوع مناسب لرزه‌گیرها با اطلاعات بیشتری اقدام کنید یا می توانید با کارشناسان سیال کنترل در ارتباط باشید.

همچین تجهیزاتی ممکن است در ابتدا کوچک به نظر بیایند ولی فواید بسیاری دارند که در صنعت لوله‌کشی حتما باید از آن‌ها برای جلوگیری از لرزش‌های احتمالی استفاده کرد.