دستگاه فراتصفیه UF یکی از انواع دستگاه‌های تصفیه آب و تجهیزات صنعت آب و فاضلاب است. در تصفیه فاضلاب‌، از دستگاه‌های فراتصفیه (UF) برای بازیافت و استفاده مجدد از آب استفاده می‌شود که تقریباً هیچ جامد فیزیکی در آب وجود نخواهد داشت. اولترافیلتراسیون (UF) نوعی فیلتراسیون غشایی است که در آن نیروهایی مانند فشار یا غلظت منجر به جداسازی از طریق غشای نیمه نفوذپذیر می‌شوند.

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

مواد جامد معلق و مواد جامد با وزن مولکولی بالا در به اصطلاح retentate حفظ می‌شوند، در حالی که آب و املاح کم وزن مولکولی از طریق غشای موجود در مجرا عبور می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم کاربرد و مزایای استفاده از بهترین تصفیه آب که یکی از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب است ا توضیح دهیم.

کاربرد دستگاه فراتصفیه UF

UF یکی از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب است که برای از بین بردن ذرات و میکرومولکول‌ها که در آب خام وجود دارد، برای تولید آب آشامیدنی استفاده می‌شود. از این سیستم برای جایگزینی سیستم‌های تصفیه دوم (انعقاد، لخته‌سازی، رسوب‌گذاری) و تصفیه سوم (تصفیه شن و کلرزنی) استفاده شده در کارخانه‌های تصفیه آب یا به عنوان سیستم‌های مستقل در مناطق جدا شده با جمعیت در حال رشد استفاده شده است.

هنگام تصفیه آب با مواد جامد معلق زیاد، UF معمولاً با استفاده از مراحل اولیه (غربالگری، شناور و تصفیه) و برخی از روش‌های درمانی ثانویه به عنوان مراحل قبل از درمان، وارد این فرآیند می‌شود. به دلایل زیر فرآیندهای اولترافیلتراسیون نسبت به روش‌های درمانی سنتی بهتر است:

  • نیاز به استفاده از مواد شیمیایی نیست.
  • کیفیت بالای آب پس از تصفیه
  • مناسب برای ذرات خیلی ریز
  • توانایی تصفیه آب بیش از استانداردهای نظارتی کیفیت آب، دستیابی به حذف ۹۰ تا ۱۰۰٪ عوامل بیماری‌زا.

بهتر است بدانید امروزه سیستم‌های تصفیه آب UF یکی از جدیدترین دستگاه‌های تصفیه آب و به عنوان یکی از بهترین تجهیزات صنعت آب و فاضلاب شناخته شده است، زیرا از این دستگاه می‌توان به منظور تصفیه آب با درصدهای مختلف ناخالصی ورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دستگاه تصفیه آب جداسازی با استفاده از فیلتر و غشاهای میان تهی که جنس آن‌ها پلی پروپیلن است انجام می‌شود.

جالب است بدانید، قطر حفرهایی که بر روی سطح غشا وجود دارد، توانایی پاک‌سازی ذرات معلق تا ۰/۰۱ میکرون را دارد که NTU آب خروجی کمتر از ۰/۰۲ خواهد بود. مهم‌ترین مزیتی که این نوع تصفیه آب نسبت به سایر آن دارد، مقرون به صرفه بودن و استفاده آسان آن است.

لازم به ذکر است، از آب بازیافتی می‌توان در برخی از اهداف صنعتی استفاده نمود، که عبارتنداز: تجهیزات شستشو، شستشو وسایل نقلیه، آتشنشانی، آب شستشوی فرآیند یا آب فرآوری شده برای خطوط تولید در صنایع تولیدی، شستشوی توالت، فعالیت‌های ساختمانی و مخلوط کردن بتن و …

چرا لازم است آب بازیافت شود؟

با توجه به این موضوع که ممکن است در سال‌های آتی با کمبود آب مواجه شویم، بازیافت و تصفیه آب یک راه حل برای جلوگیری از رخ دادن این موضوع است. با استفاده از منبع اضافی آب، بازیافت آب روش‌هایی را برای کاهش انحراف آب از اکوسیستم‌های حیاتی و حساس فراهم می‌کند. بنابراین می‌توان اطمینان یافت که آب کافی به گیاهان، حیوانات وحشی و زیستگاه‌های ماهی وارد می‌شود و به آن‌ها امکان زندگی و تولید مثل را می‌دهد.

عدم وجود جریان کافی، در نتیجه انحراف برای اهداف کشاورزی، شهری و صنعتی، می‌تواند باعث بدتر شدن کیفیت آب و سلامت اکوسیستم شود. مصرف‌کنندگان آب می‌توانند با استفاده از آب بازیافت شده‌، خواسته‌های خود را برآورده سازند، که می‌تواند مقدار قابل توجهی آب را برای محیط زیست آزاد کند. از دیگر مزایای زیست محیطی می‌توان به کاهش دفع فاضلاب و کاهش یا جلوگیری از پتانسیل آلودگی اشاره کرد.

کدام یک از صنعت‌ها از اولترافیلتراسیون استفاده می‌کنند؟

امروزه یکی از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب برای صنایع مختلف بسیار مفید و کارا است. صنایعی که حجم زیادی از آب را مصرف می‌کنند و از پساب بسیار سمی تخلیه می‌کنند، کاندیدای استفاده از تصفیه آب برای استفاده مجدد از آب هستند. بنابراین این صنعت‌ها عبارتنداز: مواد شیمیایی‌، فولاد‌، پلاستیک و رزین‌، کاغذ و خمیر‌، داروسازی و صنایع غذایی و آشامیدنی از جمله نوشابه و غذاهای کنسرو شده و همچنین نیروگاه‌، آب و فاضلاب و سایر موارد است.

اولترافیلتراسیون که یکی از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب است، برای بازیافت آب و یا اضافه کردن ارزش به آب و سایر موارد استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد، از دستگاه تصفیه اولترافیلتراسیون (UF) برای پیش تصفیه در تصفیه اسمز معکوس برای محافظت از روند اسمز استفاده می‌شود.

اولترافیلتراسیون دستگاهی مؤثر برای کاهش شاخص چگالی لجن آب و از بین بردن ذراتی است که می‌تواند غشاهای اسمز معکوس را پاک‌سازی کند. اولترافیلتراسیون غالباً برای پیش فرض آب‌های سطحی، آب دریا و تصفیه بیولوژیکی آب شهری در بالا دست واحد اسمز معکوس استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از دستگاه UF:

• UF دقت بالایی در جداسازی ذرات آلوده از آب را دارد.
• در برابر آلودگی مقاومت بسیار زیادی دارد.
• در برابر شرایط اسیدی و گرمایی مقاومت بالایی دارد.
• انطعاف‌پذیری بالا
• نگهداری در مکان‌های خشک
• در صنایع زیادی کاربرد دارد.
• در برابر عوامل اکسیدکننده نیز مقاومت بالایی دارد.