نفت و گاز از مهمترین منابع تامین انرژی مصرفی در جهان هستند که ایران از این منابع غنی است. از قرن‌ها پیش، بشر به وجود نفت پی برده بود و از این ماده روغنی به صورت خام استفاده می‌کرد. اما امروزه مواد گوناگونی از جمله نفت سفید، بنزین، گازوئیل، قیر و .... طی فرآیندی به نام پالایش به وجود می‌آیند که بسیار مورد استفاده هستند و در اقتصاد کشور نقش مهمی دارند.

تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

علاوه بر این‌ها در تامین سوخت موشک‌ها، سفینه‌های ماهواره‌بر و… کاربرد دارند و برای استفاده، نیازمند تجهیزات نفت و گاز مخصوص این حوزه هستند. گاز طبیعی تمیزترین سوخت فسیلی است. در نتیجه باعث کاهش آثار مخرب زیست محیطی مصرف انرژی در دنیا می‌شود. با کاهش آلاینده‌هایی مثل اسید نیتروژن، اکسید سولفور و دیگر ذرات که برای سلامتی مضر هستند باعث افزایش سلامتی انسان‌ها می‌شود. همچنین از گاز طبیعی در حمل و نقل و تبدیل آن به سوخت‌های مایع استفاده می‌شود. در صورتی که با گازوئیل مخلوط شود باعث کاهش آلودگی در شهرها می‌شود.

همه این موارد نشانگر اهمیت نفت و گاز در زندگی بشر است اما همانطور که اشاره کردیم این منابع زیاد به‌صورت خام قابل استفاده نیستند و باید در پالایشگاه به مواد مورد نیاز تبدیل شوند. برای انجام این فرآیند به تجهیزات نفت و گاز در پالایشگاه‌ها نیازمندیم. در ادامه به توضیح مختصر انواع این تجهیزات و موارد مصرف آن‌ها می‌پردازیم.

تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی

انجام فرآیند پالایش نفت و گاز خام نیازمند تجهیزات مخصوص است که شرکت‌های مختلف به دنبال ساخت و تولید بهترین و پربازده‌ترین دستگاه‌ها هستند. از مهمترین نکات در تولید این محصولات، تولید آلیاژهای مختلف در تجهیزات نفت و گاز است. زیرا باید در برابر عواملی مانند خوردگی مقاوم باشند.

تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی برای مواردی مثل ذخیره سازی، انتقال، کنترل حرارت، کنترل جریان و… کاربرد دارند. به طور کلی تجهیزات نفت و گاز به دو دسته دوار و ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند.

تجهیزات دوار با سرعت و حالت‌های مختلف مانند رفت و برگشت یا چرخش در حرکت و برای پردازش مایعات در سیستم کاربرد دارند که توربین، پمپ، کمپرسور، موتور و گیربکس را شامل می‌شوند. اما نوع ثابت همانگونه که از اسمش پیداست هیچ حرکتی ندارد و شامل موارد زیر است:

  • مبدل‌های حرارتی
  • پایپینگ
  • تانک‌های ذخیره سازی
  • شیر
  • دستگاه کاهنده فشار
  • بویلر
  • کوره و هیتر
  • خطوط لوله

همه تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی باید با توجه به محل مورد استفاده طراحی شوند و جهت اطمینان از ایمنی و کارکرد صحیح، دستگاه مورد بازرسی و کنترل قرار بگیرند. در این مقاله به توضیح مختصری در مورد تجهیزات ثابت می‌پردازیم.

 تجهیزات نفت و گاز

نقش مبدل حرارتی در تجهیزات نفت و گاز

وظیفه این مبدل‌ها دریافت گرما و استفاده‌ی مجدد از آن است. به زبان ساده یک لوله حاوی مایع سرد را درنظر بگیرید که توسط مایع گرم احاطه شده است. هنگام عبور مایع از از داخل لوله، گرمای مایع بیرونی به مایع سرد منتقل می‌شود و بالعکس. همچنین باوجود مبدل حرارتی، مایع سرد بدون مخلوط شدن با مایع گرم می‌تواند از کنار آن عبور کند. به این ترتیب گرما بدون این‌که اتلاف شود انتقال می‌یابد. مبدل‌های حرارتی به سه نوع جریان موازی، مخالف یا ناهمسو و مبدل‌های متقاطع دسته‌بندی می‌شوند.

تجهیزات پایپینگ در صنایع نفت و گاز

برای انتقال گازها و مایعات داخل واحد صنعتی به کار می‌روند. با توجه به شرایط محیطی از جنس استیل، چدن، مس، پلاستیک و… ساخته می‌شوند.

تانک ذخیره‌سازی در تجهیزات نفت و گاز

برج‌ها یا تانک‌ها ظروف بزرگی معمولا از جنس فلز هستند که برای ذخیره موقت مایعات و گازهای مختلف به کار می‌روند. عمل تقطیر و جداسازی مواد خام و تولید محصولات ثانویه مثل بنزین، گاز، قیر و … در این بخش و با استفاده از تجهیزات مخصوص انجام می‌شود.

شیرآلات صنعتی

در صنایع و تجهیزات نفت و گاز، شیرآلات صنعتی برای مهار جریان و کنترل فشار سیالات استفاده می‌شوند. به‌دلیل این که مواد داخل لوله‌ها و تجهیزات پتروشیمی برای محیط زیست و کارکنان آن محل خطرناکند باید از عدم نشتی شیرها اطمینان حاصل کرد. باتوجه به نوع مواد عبوری، جنس شیرآلات می‌تواند استیل، فولاد، چدن و … باشد. شیرها به دو نوع کلی دستی و خودکار تقسیم بندی می‌شوند.

چند مورد از وظایف اصلی شیرآلات صنعتی:

  • جریان مایعات و گازها را کنترل و در مواقع لزوم جریان را قطع و وصل می‌کند.
  • فشار مایعات و گازها و همچنین مقدار عبوری آن‌ها را تنظیم می‌کند.
  • از بازگشت مایعات و گازهای عبور کرده جلوگیری می‌کند.

دستگاه کاهنده فشار در تجهیزات نفت و گاز

جهت آزادسازی فشارهای موادی مانند گاز، بخار آب، مایعات و … در پالایشگاه‌ها به‌کار می‌روند. وجود این دستگاه برای حفاظت از اپراتور و خود تجهیزات استفاده شده ضروری است. زیرا در صورت نبود این دستگاه، فشار افزایش یافته و علاوه بر آسیب به تجهیزات موجب قطعی سیستم شده و در موارد شدید خطر جانی به‌دنبال دارد. به همین دلیل یکی از مهمترین تجهیزات نفت و گاز محسوب می‌شوند.

بویلر یا دیگ بخار

از انرژی شیمیایی که در اثر سوختن نفت یا گاز به‌وجود می‌آید برای تبدیل آب به بخار استفاده می‌کند. در صنایع پتروشیمی برای مواردی همچون تولید آب داغ، بخار خشک، بخار اشباع یا بخار داغ به‌کار می‌رود.

کوره و هیتر

برای گرم کردن گازها یا مایعات استفاده می‌شوند. مواد سیال به‌وسیله این تجهیزات به دمای مورد نظر می‌رسند.

خطوط لوله در تجهیزات نفت و گاز

یکی دیگر از اجزای تجهیزات نفت و گاز، خطوط لوله یا پایپ‌لاین هستند که مانند رگ‌های خونی عمل می‌کنند. وظیفه آن‌ها حمل و انتقال مواد به پالایشگاه‌ها و سایر شرکت‌ها است. خطوط لوله نفت برای انتقال فرآورده‌های نفتی و خطوط گاز برای انتقال گاز طبیعی برای مصارف خانگی به کار می‌روند.

با ما تماس بگیرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شیرآلات صنعتی و برندهای موجود، استعلام قیمت و همچنین سفارش محصول موردنظر خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.