با سقوط قیمت نفت از سال 2014 و سرمایه‌ گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر جایگزین، شرکت‌ های نفت و گاز نیاز به نوآوری برای حفظ رقابت و حفظ جریان سوخت داشتند. به همین دلیل، فن‌ آوری دریایی و کارشناسان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به کسب اطلاعات در مورد چگونگی پیشرفت‌ های تکنولوژیکی آینده نفت و گاز روی آوردند.

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

حفاری هوشمند

امروزه به نظر می‌ رسد شرکت‌ ها بیشتر مایل به استفاده از سیستم حفاری هوشمند در تاسیسات و تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی هستند. این سیستم هوشمند در حال توسعه و برنامه‌ ریزی است تا بداند دقیقا چه موقع، کجا و چگونه حفاری مناطق گازی را شروع کند.

بنابراین، با توجه به آینده صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، سیستم “حفاری هوشمند” یکی از تجهیزات کلیدی خواهد بود و نیاز به ترکیبی از فناوری و تفکر دارد تا در مورد نحوه مدیریت و اجرای یک رویکرد هماهنگ در زندگی سالم، تجدید نظر شود.

نکته‌ کلیدی این است که اطمینان حاصل شود که طراحی، تجزیه و تحلیل، انتخاب تجهیزات و پیاده سازی، همگی با عملیات تخصصی، هماهنگ و مجهز انجام شود.

با بیشتر شدن پروژه‌ های حفاری، سیستم حفاری هوشمند باید پایه محکمی را برای نگه داشتن این صنعت در طی دهه‌ های آینده در اختیار بگذارد.

استفاده از بلوک‌ های زنجیره‌ای

یکی از تکنولوژی‌ های به کار رفته در تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، بلوک‌ های زنجیره‌ای است. در واقع، انقلاب بلوک زنجیره‌ ای از اینجا شروع می‌شود و در حال حاضر وظیفه اصلی آن برای بخش نفت و گاز بررسی این است که سرعت حرکت نفت و گاز تا چه اندازه باشد تا بتواند از بسیاری از فرصت هایی که تکنولوژی بلوک زنجیره‌ ای فراهم می‌کند، سود ببرد.

درمورد تجارت و کسب و کار مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی، شرکت‌ ها در حجم بالایی از داده‌ ها غرق می‌شوند و به سرعت نیاز به کنترل و تایید اطلاعات دارند. زنجیره بلوک دارای پتانسیل بسیار بالایی برای کاهش خطر تقلب، خطا و معاملات نامعتبر در تجارت، انجام معاملات مالی کارآمد، تسهیل گزارشگیری قانونی و تسهیل همکاری است.

زنجیره بلوک مزایای زیادی هم در جریان بالادست و هم در جریان پایین‌ دست دارد. از برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی تا سوابق مدیریتی. بلوک زنجیره‌ای یک رکورد غیر قابل تغییر از معاملات و اسناد بین گروه‌ های متعدد ارائه می‌دهد.

این اطلاعات ثبت شده و دفترچه‌ های توزیع شده، فعالیت‌ های کارآمدتری را مانند مبادله محصولات، مستندات توزیع ثانویه و دوام مدیریت ایجاد می‌کنند.

زنجیره بلوک در واقع مدیریت ریسک و انطباق با مواضع قانونی است.

بخش انرژی، موضوع بعدی برای توسعه زنجیره بلوک، خارج از بخش مالی است، جایی که تکنولوژی منحصربه فرد در آن، تا به امروز بیشترین تاثیر را داشته است.

سوخت‌های فسیلی و تجدید پذیر

اگرچه جایگزینی سوخت‌های مایع هنوز دشوار است، با این حال وابستگی به استفاده از آن‌ها رو به کاهش است، زیرا سوخت‌ های زیستی و منابع انرژی الکتریکی، چندین دهه قبل از اینکه به طور کامل از بین بروند، در حال جایگزینی هستند. 

قیمت نفت و گاز در آینده قابل پیش بینی است و به طور دائم کاهش خواهد یافت، زیرا به تدریج منابع تولیدی ارزان‌ تر ارائه می‌شود و در مقابل تقاضا به آرامی با به کارگیری انرژی تجدید پذیر کاهش می‌یابد.

فناوری و منابع انرژی تجدیدپذیر در نهایت، جایگزین استفاده از نفت به عنوان یک سوخت قابل احتراق خواهند شد و در نهایت سایر منابع مانند زغال سنگ برای تولید محصولات پیچیده‌ تر کربن، هیدروکربن‌ها و پلیمرها به عنوان یک ماده اولیه به جای سوخت استفاده خواهند شد.

فناوری میدان هوشمند

تمام اپراتورهای نفت و گاز هر کجا که قرار دارند، مایل به تمرکز بیشتر بر بودجه و تلاش‌های خود در جهت بهبود بهره‌ وری هستند، در حالی که این تنها با استفاده از فناوری “میدان نفتی هوشمند” امکان‌پذیر است، برای اینکه بتواند تمام داده‌ های حیاتی را در زمان واقعی بدون هیچ گونه خرابی عرضه کند.

از نظر تکنولوژیک، یک راه حل ایده آل، نیاز به هماهنگی همه سیستم‌ های سخت‌افزاری و سیستم عامل در زمینه‌ های مختلف عملیات، ادغام اکتشاف، حفاری و امکانات تولید و در نهایت ارائه اطلاعات مفید و جریان‌های ویدئویی به یک مکان مرکزی دارد و به اپراتورها اجازه می‌دهد تصمیمات بهتر و سریعتری را اتخاذ کنند.