از مهم‌ترین تجهیزات صنعت آب و فاضلاب می‌توان به سیستم اسمز معکوس RO اشاره نمود. در حال حاضر از این سیستم به منظور تصفیه آب استفاده می‌شود. سیستم اسمز معکوس (RO) یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها است که برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

تاریخ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
دسته بندی ها : مقالات
سیستم اسمز

سیستم RO  فرایند جداسازی مواد جامد و ناخالصی‌های موجود در آب را با یک غشای نیمه نفوذپذیر انجام می‌دهد. این سیستم برخلاف سیستم‌های تصفیه‌کننده دیگر نیاز به پمپ فشار قوی دارد تا آب به سمت غشاها هدایت شوند. ۹۵ درصد از ناخالاصی‌ها از این غشاها عبور نخواهند کرد و در نهایت آب تولید شده خالص است.

کاربرد سیستم اسمز معکوس در صنعت آب و فاضلاب

آب باران جمع‌آوری شده از زهکشی طوفان با پردازنده‌های آب اسمز معکوس تصفیه شده و برای آبیاری چشم‌انداز و خنک‌کننده صنعتی به منظور راهکاری برای رفع مشکل کمبود آب استفاده می‌شود. در صنعت آب و فاضلاب، سیستم اسمز معکوس یکی از بهترین تجهیزات صنعت آب و فاضلاب است که مواد معدنی را از آب دیگ بخار نیروگاه‌ها خارج می‌کند و آب چندین بار تقطیر می‌شود. باید تا حد امکان خالص باشد تا در ماشین‌آلات رسوب باقی نماند و باعث ایجاد خوردگی نشود.

همچنین برای تمیز کردن پساب و آب زیرزمینی از این سیستم تجهیزات صنعت آب و فاضلاب استفاده می‌شود. پساب در مقادیر بزرگ‌تر (بیش از ۵۰۰ متر مکعب در روز) ابتدا باید در یک تصفیه خانه فاضلاب با استفاده از تجهیزات صنعت آب و فاضلاب تصفیه شود، و پس از آن پساب در معرض سیستم اسمز معکوس قرار گیرد.

هزینه تصفیه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و عمر غشای سیستم اسمز معکوس افزایش می‌یابد. فرایند اسمز معکوس می‌تواند برای تولید آب دیونیزه شده نیز استفاده شود.

جالب است بدانید، فرایند اسمز معکوس برای تصفیه آب نیاز به انرژی حرارتی ندارد. سیستم‌های اسمز معکوس جریان از طریق پمپ‌های فشار قوی قابل تنظیم است. بازیابی آب تصفیه شده به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اندازه غشاء، اندازه منافذ غشاء، دما، فشار کارکرد و سطح غشایی.

مزایای سیستم اسمز معکوس RO در تصفیه آب خانگی

این سیستم، که یکی از بهترین تصفیه کننده‌های تصفیه آب در میان تجهیزات صنعت آب و فاضلاب شناخته شده است، مزایایی را به همراه دارد. مزایای استفاده از سیستم اسمز معکوس RO عبارتند از:

• بهتر شدن طعم آب

آب تولید از این سیستم طعم بهتری دارد، زیرا دیگر مواد شیمیایی در آن وجود ندارد. واضح و بدیهی است که آب شیرین بسیار طراوت و رضایت بخش‌تر از آب با آلاینده‌های شیمیایی است.

• حذف آلاینده های شیمیایی

فرایند اسمز معکوس در درجه اول برای از بین بردن ذرات و سایر ناخالصی‌های موجود در آب استفاده می‌شود. این بدان معنی است که تمام آن مواد شیمیایی بد مانند سرب و حتی آرسنیک بوسیله سیستم RO از آب خارج می‌شوند. لازم به ذکر است، این سیستم حتی برخی انگل‌ها را از آب فیلتر می‌کند.

در آب املاح شیمایی مضری وجود دارد که این سیستم می‌تواند درصد بالایی از آن‌ها را از آب جدا نماید و آب سالم‌تری را در اختیار مردم قرار دهد.

• انرژی مصرفی کم سیستم اسمز معکوس

میزان مصرف انرژی سیستم‌های اسمز معکوس نسبت به سایر سیستم‌های مشابه نسبتاً کم است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم اسمز معکوس برای آن دسته از افرادی که نیاز به استفاده از انرژی کمتری دارند، ایده‌آل است.

• تعمیرات و نگهداری

مامی تجهیزات صنعت آب و فاضلاب نیازمند تعمیرات و نگهداری هستند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشند. سیستم RO نیاز به بازرسی و نگهداری آسانی هستند، تنها کافیست هر شش ماه فیلترهای استفاده شده در سیستم را تعویض نمایند. با بازرسی‌های به موقع می‌توانید از زیان‌های بیشتر و بزرگ‌تر را گرفت.

• سطوح مختلف تصفیه

سیستم اسمز معکوس شامل هفت مرحله تصفیه است. بنابراین آب تصفیه شده با کمک این سیستم درصد بسیار ناچیزی از مواد شیمیایی و ناخالصی را به همراه دارد. هفت مرحله تصفیه بدین صورت است، مرحله اول آب از ذرات مانند گرد و غبار و لجن پاک‌سازی می‌شود. سپس، کربن کلر و مزه‌های بد و همچنین بسیاری از مواد شیمیایی دیگر را از بین می‌برد.

پس از این مرحله دوباره از یک فیلتر به منظور پاکسازی عبور می‌کند و بعد از طریق یک فیلتر خوب تحت فشار قرار می‌گیرد تا بیشتر ناخالصی‌های باقی مانده را از بین ببرد و سه مرحله آخر شامل تمیز کردن آب، قلیایی و فیلتر UV باکتری‌ها و ویروس‌ها است.

• کاهش هزینه‌های مصرف آب