از تاریخ کشف نفت تا کنون شرکت‌های بهره بردار از این منابع به دنبال بهترین و پربازده‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات برای استخراج و استفاده بهتر از نفت و صنایع مرتبط با آن هستند. شرکت‌های تامین و تجهیز این محصولات با در نظر گرفتن کاربرد ها و کارکردهای شرکت‌های مختلف و سلیقه‌های متفاوت به دنبال تولید بهترین محصولات هستند.

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

تولید آلیاژهای مختلف در تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی یکی از ملزومات علمی در تهیه محصولات و ابزار این صنعت است که سالانه با پیشرفت علم همواره نوآوری‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد زیرا صنعت نفت و گاز به دلیل خورندگی سیالات و مواد حاصل از آن‌ها، نیازمند مقاوم‌ترین ترکیبات در تهیه آن‌هاست.

لوله ها، شیرآلات صنعتی و اتصالات صنعتی یکی از موارد اصلی تشکیل دهنده شبکه‌های تامین تجهیزات نفتی و پتروشیمی است که مانند رگ‌های خونی وظیفه انتقال و تغذیه نفت و محصولات ثانویه را بر عهده دارد. سیستم‌های هوشمند قطع و وصل کننده نیز مکمل این شبکه‌هاست که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

مخازن و برج‌ها نیز از مهم‌ترین تجهیزات نفتی و پتروشیمی هستند که در این بخش‌ها با استفاده از تجهیزات مخصوص این کار، اقدام به جداسازی و تولید محصولات ثانویه می‌کنند. همچنین کوپرسورها و عایق‌های مختلف نیز از دیگر بخش‌های مکمل این تجهیزات هستند.

ساخت محصولات مرتبط با این بخش مناسب با استفاده و نوع موادی که قرار است با آن در ارتباط باشد و بر اساس فشار سیالات و دیگر مواد نفتی تنظیم و تولید می‌شود. از دیگر تجهیزات نفت و پتروشیمی می‌توان به صنایع حفاری و اکتشاف منابع جدید و تجدید منابع قبلی اشاره کرد که متناسب با مناطق مختلف و نوع خاک و آب و هوای این مناطق تامین و تجهیز می‌شوند.

از دیگر تجهیزات مرتبط با صنایع نفتی که بسیار کاربردی هستند، محصولات مرتبط با نظافت این دستگاه‌ها و شبکه‌های نفتی هستند، چرا که لازم است سالانه این سیستم‌ها نظافت شوند. همچنین تجهیزات کامپیوتری کنترل کننده سیستم‌های قطع و وصل‌کننده نیز از جمله دستگاه‌های مهم این مجموعه‌هاست.

در برخی از مراکز پتروشیمی در میان تجهیزات نفتی و پتروشیمی مختلف می‌توان سانتریفیوژهایی را نیز مشاهده کرد که برای جداسازی برخی مواد تهیه شده از نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوره‌های گرمایی نیز بخشی از تجهیزات نفت و پتروشیمی را تشکیل می دهند.

اغلب اپراتورهای مشغول به کار در شبکه‌های تجهیزات پتروشیمی باید در هنگام کار از لباس‌ها و تجهیزات مخصوص این شغل استفاده کنند تا هم به سیستم‌ها و سخت افزار این مجموعه‌ها آسیب وارد نکنند و هم از آسیب رسیدن به خود آن‌ها جلو گیری شود.

اگر از مشتریان خرید محصولات و تجهیزات نفت و پتروشیمی هستید بهتر است بر اساس نیاز کاری خود و متناسب با جنس و کاربرد محصول نسبت به خرید و تهیه آن‌ها اقدام کنید و از تهیه محصولات غیر استاندارد و غیر کارشناسی جدا خودداری کنید.