اولین میلیونر در کالیفرنیا، سام برنان، ثروت خود را از راه تلاش در حفاری طلا به دست نیاورد. او این کار را از طریق خسته‌کننده‌ترین روش ممکن یعنی فروش چوب، بیل و لوبیا برای ادامه کار معادن و کارگران، انجام داد. روایت این موضوع شاید خیلی جذاب نباشد اما او با این کار درآمد زیادی کسب کرد.

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

امروزه شرکت‌ها و کمپانی‌های تجهیزات نفت و گاز در حال ادامه دادن مدل تجاری مورد استفاده آقای برنان هستند. این شرکت‌ها تمام ابزارها و خدمات لازم را برای انجام عملیات کاوش و حفاری منابع جدید نفت و گاز را فراهم می‌کنند و در این تجارت سود بسیار خوبی دارند.

برای سرمایه‌گذاران، صنعت تجهیزات نفت و گاز بهترین راه، فرو بردن پای خود در استخر انرژی، بدون نگرانی از پایین آمدن قیمت کالاها بود. بیایید نگاهی گذرا به بخش تجهیزات نفت و گاز بیندازیم، چه عواملی باعث رشد آن می‌شود و سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری باید چه چیزهایی در مورد این صنعت بدانند؟

تجهیزات نفت و گاز چیست؟

مانند کارگرانی که برای ادامه روند استخراج طلای کالیفرنیا همه منابع لازم را تامین می‌کردند، تأمین‎کنندگان تجهیزات نفت و گاز نیز هر آنچه را که شرکت‌های اکتشاف و تولید برای استخراج نفت و گاز از زمین نیاز دارند فراهم می‌کنند البته به شرط اینکه آن‌ها بتوانند از آن سود ببرند. از مته‌های حفاری گرفته تا سکوهای آب عمیق، یا از نظرسنجی‌های لرزه‌ای گرفته تا مواد ماسه‌ای، شرکت‌های تامین کننده تجهیزات نفت و گاز در آنجا آماده‌اند و مایل به تهیه آن ملزومات هستند.

گستردگی صنعت تجهیزات نفت و گاز

فرایند پالایش نفت شامل بخش‌های زیادیست، از کاوش مخازن جدید گرفته تا پایان آخرین قطره از میادین نفتی، این صنعت فوق‌العاده متنوع است. این صنعت در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه بازار و درآمد سالیانه‌ی چند صد میلیارد دلاری را به خود اختصاص می‌دهد. در سراسر جهان هزاران شرکت در این زمینه مشغول هستند، از شرکت‌هایی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار در شمال تا پخش‌کننده‌های بسیار کوچک که ممکن است فقط ۲ میلیون دلار ارزش داشته باشند.

صنعت تجهیزات نفت و گاز چگونه کار می‎کند؟

فعالیت‌های زیادی وجود دارد که در صنعت تجهیزات نفت و گاز دخیل هستند، اما همه آن‌ها را می‌توان به طور کلی در سه دسته مجزا طبقه‌بندی کرد. هر شرکتی در این فضا حداقل درگیر یکی از این فعالیت‌ها است.

۱-تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی

تولیدکنندگان نفت و گاز، تجهیزات زیادی را برای استخراج نفت احتیاج دارند، برخی موارد ساده روزمره مانند مایعات حفاری و شکستگی هیدرولیک آب و شن و ماسه، یا مواردی مانند بیت ‎دریل که پس از کندن هزاران کیلومتر سنگ، باید مرتباً جایگزین شوند. همچنین این تجهیزات می‌تواند موارد ساده‌ای مانند لوله‌ها گرفته تا پروژه‌های مهندسی بسیار پیچیده مانند تأسیسات شناور، تجهیزات ذخیره‎‌سازی و تخلیه شناور در دریا باشند.

اجاره‌دهندگان تجهیزات

وظیفه این شرکت‌ها داشتن تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز برای انجام کار است، اما به احتمال زیاد این روش چندان عملی نیست! زیرا آن‌ها نمی‎توانند ۱۰۰٪ کار را برای تمام عمر ادامه دهند. اجاره‌کنندگان تجهیزات معمولاً با چیزهایی مانند سکوهای حفاری در خشکی و برون مرزی کار می‌کنند. اما برخی از تجهیزات می‎توانند شامل تجهیزاتی باشد که ممکن است خیلی به آن احتیاج نداشته باشند، مانند وسایل نقلیه‌ی از راه دور زیر آب.

ارائه دهندگان خدمات

مانند اجاره‌دهندگان، ارائه‌دهندگان خدمات نیز کارهایی را برای ادامه کار صنعت نفت و گاز انجام می‎دهند. خدمات در این بخش می‎تواند از خدمات حفاری عمومی و شکستن هیدرولیک گرفته تا موارد خاص‌تر، مانند بررسی‌های لرزه‌ای و تجزیه و تحلیل زمین شناسی یا دفع زباله در محل باشد.

بخش عمده‌ای از این صنعت با قرارداد کار می‌کند، که می‌تواند  قرارداد تأمین کالاهایی باشد که دائماً استفاده می‌شوند، یا توافق‌نامه‌ای برای به کارگیری یک دستگاه حفاری یا نیروی کار برای مدت زمانی معین. قراردادهای اجاره این تجهیزات اغلب به صورت روزپرداخت هستند. در برخی موارد، این قراردادها می‌توانند سال‌ها ادامه داشته باشند، چیزی که سرمایه‌گذاران باید به دنبال آن باشند.

چه چیزی صنعت تجهیزات نفت و گاز را هدایت می‎کند؟

شرکت‌های تجهیزات نفت و گاز ممکن است مستقیماً در معرض قیمت کالاها قرار نگیرند، اما به طور غیرمستقیم تحت تأثیر آن‌ها قرار دارند. تأمین‌کنندگان تجهیزات نفت و گاز درآمد خود را از هزینه‌های سرمایه‌گذاران نفت و گاز می‌گیرند. از آنجا که تولیدکننده بسیاری از تصمیمات خود را در زمینه تخصیص سرمایه براساس قیمت نفت و گاز اتخاذ می‌کند، قیمت نفت می‌تواند بر چشم انداز این صنعت تأثیرگذار باشد.

کل صنعت تجهیزات نفت و گاز کاملاً دوره‌ای است. تنها کافی است که چند شرکت در زمان رونق بیش از حد هیجان زده شوند و دکل‌های بسیار زیادی بسازند، یا نیروی انسانی بسیار زیادی را به خدمت بگیرند درحالیکه تأمین این موارد برای این صنعت بسیار پرهزینه است. سپس قیمت‌های روز شروع به پایین آمدن می‌کند. شرکت‌هایی که از فناوری‌های پیشرفته‌تری برخوردار هستند و آن‌هایی که بازارهای متفاوتی را ارائه می‌دهند، تمایل دارند که در این زمان‌های بیش از حد اشباع بهتر عمل کنند.

این واقعیت که صنعت تجهیزات نفت و گاز یک صنعت دوره‌ای است، به این معنی نیست که محل بدی برای سرمایه‌گذاری است اما تنها به این معنی است که این زمینه فراز و نشیب زیادی دارد. تاریخچه آقای برنان در مورد طلا و جواهر نشان می‌دهد که صنعت تجهیزات و خدمات می‌تواند یک صنعت فوق العاده سودآور باشد. فقط توجه داشته باشید که وقتی تصمیمات طولانی مدت سرمایه‌گذاری در این بخش را اتخاذ می‌کنید، این صنعت می‌تواند دوره‌های رونق و شکوفایی را تجربه کند.