بخشی از تجهیزات صنایع مختلف را کنترلر، نمایشگر، نشان دهنده و رکوردرهای مختلف تشکیل می‌دهند که هر کدام اعمال و وظایف خاصی را انجام می‌دهند. به تمامی این تجهیزات، که ابزار های زیر ساختی هر سیستم صنعتی هستند، ابزار دقیق گقته می‌شود.

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

همانطور که گفته شد ابزار دقیق وظایف مختلفی دارند و از وظایف آن‌ها می‌توان به انتقال جریان سیالات، اندازه گیری مقدار جریان‌ها و فشارهای مختلف، نمایش و ثبت پارامترهای اندازه‌گیری شده، اشاره کرد.
توجه داشته باشید که ابزار دقیق از سه قسمت اساسی و کلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از: ۱-اندازگیری ۲-کنترل ۴-محرکها

اندازه گیرها

این ابزارها مقدار واقعی پارامترهای مورد نظر را در صنایع مختلف اندازه گیری می‌کنند. این نوع از ابزار دقیق، برای اندازه‌گیری واحدهای متفاوتی دارند و در بخش‌های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند،چند نمونه از این ابزارهای دقیق اندازه گیری عبارتند از فشارسنج ها، دماسنج‌ها، اندازه گیری ارتفاع و ….

کنترل‌کننده‌ها

یکی دیگر از تجهیزات صنایع مختلف که در زمره ابزار دقیق قرار می‌گیرند، ابزارهای کنترل‌کننده هستند. برای کنترل امور صنعتی در گذشته عموما از نیروهای انسانی استفاده می‌شد اما با پیدایش ابزار های پنوماتیکی یا همان بادی این روند به کلی تغییر کرد. کمی بعد از پیدایش ترانزیستورها، برای کنترل از کارت‌های الکترونیکی استفاده شد. امروزه واحد های پی ال سی کنترل امور را در دست گرفته‌اند، این ابزار به‌راحتی برنامه‌نویسی شده و با دقت بالایی می‌توانند فعالیت بخش‌های مختلف را تحت کنترل خود بگیرند.

محرک‌ها

نوع دیگری از ابزار دقیق، محرک‌ها هستند و برای این هدف طراحی و ساخته شده‌اند تا سیگنال‌های مخصوصی را از بخش کنترل دریافت کرده و مطابق با این سیگنال‌های دریافت‌شده، عکس العمل نشان دهند. شیر های کنترل و الکتروموتورها از محرک‌هایی هستند که بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این ابزارها و تجهیزات دقیق بوده و می‌توانند پارامترهای اندازه‌گیری شده را کنترل کنند.

ابزار دقیق همچنین از نظر پارامتری که باید عملیاتی را بر روی آن انجام دهند، تقسیم می‌کنند: کنترلر دما، نمایشگر دما، اندازه گیری و کنترل فشار، فلومتر یا سنجش جریان سیالات، کنترل فلو، سنجش، اندازه‌گیری و کنترل سطح، اندازه‌گیری و کنترل سرعت و یا رطوبت و …