انرژی در اقتصاد هر کشوری نقش مهمی را دارد، توسعه اقتصادی هر کشور رابطه مستقیمی با ذخایر انرژی آن کشور دارد. در این میان تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی نقش مهمی در رشد و توسعه یک کشور دارد چرا که نفت و گاز به عنوان مهمترین منابع تامین انرژی انسان امروزی است. لذا افزایش قیمت نفت تاثیر بسازیی بر تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی دارد.

تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
دسته بندی ها : مقالات
تجهیزات نفتی

در این میان نفت و گاز طبیعی به عنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر تامین انرژی بشر امروزی است. هرگونه تغییر در قیمت نفت خام به عنوان یک کالای مهم در اقتصاد هر کشور میتواند باعث تغییر بسیاری از متغیرهای اقتصادی آن کشور داشته باشد. در چند وقت اخیر با شروع تحریم‌ها علیه کشور ایران و اوضاع نامناسب داخلی در کشورهایی مانند ونزوئلا و لیبی قیمت نفت در حال افزایش می‌باشد. قطعا این تغییر قیمت بر تمام دنیا و حتی کشورهای پیشرفته نیز تاثیر می‌گذارد.

تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی و افزایش قیمت

نفت اگر با افزایش قیمت روبرو شود تمامی تجهیزاتی که از نفت حاصل می‌شوند نیز افزایش خواهد یافت و به نوعی تمامی فرآورده‌های نفتی مانند سوخت کشتی، سوخت هواپیما، هلیکوپتر، ساخت پلاستیک برای انواع وسایل خانگی و غیرخانگی، روغن موتور و … رو به افزایش گذاشته و با افزایش آن قدرت خرید مردم کمتر می‌شود.

تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی نیز شامل دستگاه تست، رنگ سنج ها، ویسکوزیمتر، دستگاه های اندازه گیری، کارل فیشر و … از جمله تجهیزاتی هستند که همگی و بیشتر آنها تحت تاثیر نفت می باشند و افزایش قیمت نفت بر روی این دستگاه ها نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. پس همانطور که گفته شد افزایش قیمت نفت تاثیر شگرفی هم بر روی دستگاه های نفتی و تجهیزات آن خواهد گذاشت و هم در قدرت خرید مردم نقش دارد و امروزه به دلیل ماشینی شدن کارها انواع وسایل نقلیه با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته و اکثر کشورها نظیر آلمان، ژاپن، کره جنوبی و … نیاز زیاد به نفت و مواد اولیه نفتی را دارند و توسعه اقتصادی هر کشور رابطه مستقیم با ذخایر نفتی آن کشور خواهد داشت.

مساله بعدی راجع به تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی را می توان اینگونه عنوان کرد که تجهیزات سخت افزاری هر کشوری که از نفت برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند مناسب با جنس نفت کشور دیگر می‌باشد. یعنی اگر کشور چین که مشتری نفت ایران است در صورت تحریم‌ها نتواند از ایران نفت خود را تامین نماید باید تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی خود را نیز متناسب با جنس نفت تغییر دهد.

همچنین امکان تغییر کاربری این تجهیزات موجود است اما با هزینه‌های سنگینی که به کشورها تحمیل می‌کند تفاوتی با تغییر آنها نداشته و خطری برای صلح جهانی نیز محسوب می‌شود. بر اساس موارد مطرح شده هرگونه تغییر قیمت حتی کاهش بر اقتصاد کلان کشورها تاثیر گذارده و می‌تواند معادلات کشورها و برنامه ریزی بلند مدت آنان را نیز تغییر دهد.