یکی از مباحث بسیار مهم و قابل توجه در پایپینگ بحث انشعاب جدید در سیستم می باشد. معمول­ترین روش ها برای ایجاد انشعاب جدید در خطوط لوله استفاده از سه راهی، سوراخ کردن لوله اصلی و جوش دادن لوله انشعابی به صورت مستقیم به آن و یا استفاده از اولت ها است. در تمامی این موارد نیاز […]

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

یکی از مباحث بسیار مهم و قابل توجه در پایپینگ بحث انشعاب جدید در سیستم می باشد. معمول­ترین روش ها برای ایجاد انشعاب جدید در خطوط لوله استفاده از سه راهی، سوراخ کردن لوله اصلی و جوش دادن لوله انشعابی به صورت مستقیم به آن و یا استفاده از اولت ها است. در تمامی این موارد نیاز به قطع مسیر، صرف زمان و هزینه بسیار بوده که اغلب به ایجاد صدمه و خرابی در مسیر می انجامد. اما همیشه و در برخی مسیرها امکان انجام این روش­ ها با توجه به عواقب ذکر شده در بالا نیست و این مسئله مهندسین پایپینگ و تولیدکنندگان این صنعت را برآن داشت تا روش­ های دیگر را جایگزین نمایند.

یکی از روش هایی که در بعضی موارد مورد استفاده قرار می گیرد روش هات تپ نام دارد که در آن انشعاب جدید با جوشکاری یک اتصال جدید بر روی خط ایجاد می گردد.

هات تپ در صنایع مختلفی اعم از پالایشگاه ها، معادن، خطوط لوله و میادین نفت و گاز و حتی تاسیسات مربوط به شرکت گاز و شهرداری و … مورد استفاده قرار می گیرد. روش انجام آن به این صورت بوده که توسط ماشین آلات مجهز و در یک فرایند کاملا ایمن یک انشعاب از خط گرفته می شود. در این روش امکان ایجاد سوراخ در ابعاد ۲ تا ۴۸ اینچ بر روی خط ایجاد شده و اتصال مورد نظر بر روی آن جوش داده می شود.

در روش هات تپ نیازی به تخلیه یا متوقف کردن خط و یا مخازن نیست و بدون ایجاد خرابی یا صدمه و با دقت و امنیت بالا امکانپذیر می باشد. همچنین این روش از ایجاد هزینه های بالا و صرف زمان زیاد جلوگیری می نماید.

از هات تپ در تاسیسات ابزار دقیق و بازرسی های مرتبط با مخازن و کنترل کیفیت محصولات نیز استفاده می گردد.

این روش یک فرایند بسیار پیچیده و ریسک پذیر می باشد ولی با رعایت برخی مسائل جزئی ولی مهم می توان از بروز مشکلات جلوگیری نمود. با استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه، افزایش میزان دقت و استفاده از متریال با کیفیت بالا می توان بروز مشکلات احتمالی را به حداقل رساند. همچنین رعایت استاندارهای تعریف شده در این روش نیز از مهمترین اصول در انجام آن می باشد.

مهمترین استانداردهای تعریف شده در این روش عبارتند از API2201 (استاندارد عملیات انشعاب­گیری، الزامات جوشکاری و نیروهای انجام دهنده آن)، API1104( استاندارد جوشکاری روی لوله) و استاندارد ASME B16.5(استاندارد فلنج ­ها)

هات تپ در چه سیالات و متریالی از خطوط لوله انجام پذیر می باشد؟

هات تپ بر روی خطوط فلزی مثل فولاد، مس و چدن، خطوط غیر فلزی نظیر پلی اتیلن، نئوپان و همچنین بتنی قابل اجرا است و هیچ محدودیتی در انجام این روش بر روی سیالات مختلف وجود ندارد فقط در برخی موارد با توجه به شرایط دما و فشار سیالات باید دستگاه هات تپ توانایی تحمل آن شرایط را داشته باشد.

در سیالات مختلف نظیر آب، سیالات نفتی و مشتقات آن، بخار و … امکان اجرای این روش وجود دارد. در موارد استثنا مانند بخار که دمای بالای ۴۰۰ درجه دارد، توجه به اینکه آیا دستگاه توان تحمل این دما را داشته باشد ضروریست.

لازم به ذکر است که توجه به طراحی و مهندسی در موارد لوله های غیر فلزی و بخار از مهمترین اصول انجام آن بوده و بسیار ضرورت دارد.