فلنج ها یکی از انواع اتصالات صنعتی هستند که برای اتصال شیرآلات صنعتی، لوله ها، دستگاه‌ها و سایر تجهیزات صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
دسته بندی ها : مقالات
فلنج

فلنج ها به طور کلی قطعاتی دیسک مانند هستند که در بیشتر موارد به صورت جفت می‌باشند که از طریق پیچ و مهره این دو قطعه به هم متصل و به‌راحتی نیز باز و بسته می‌شوند.

فلنج ها اتصالات صنعتی هستند که لوله های انتقال مواد را به هم متصل می‌کنند، جنس فلنج ها اغلب از نوع پلی اتیلن، استیل، فولاد، آلیاژهای آهن یا چدن می‌باشند و برای انتقال انواع مواد استفاده می‌شوند .

فلنج ها بسته به جنسی که از آن ساخته شده و فشاری که تحمل می‌کنند به کلاس‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

فلنج اوریفیس یکی از انواع اتصالات صنعتی هستند که به صورت فراوان در رابطه با اوریفیس مترها برای اندازه‌گیری مقدار جریان گازها و مایع‌ها در خطوط لوله استفاده می‌شود. این فلنج ها بر مبنای اختلاف فشار کار می‌کنند و ساختمان آن از صفحه روزنه‌دار یک دیسک صاف با سوراخ دایره‌ای برای عبوردادن جریان سیالات تشکیل شده است.

این نوع از فلنج ها از پیچ‌های اضافه‌تری نسبت به انواع دیگر فلنج ها تشکیل شده که در هنگام جا به جا نمودن اوریفیس پلیت ها و یا بازرسی همانند جک عمل کرده و سبب می‌شوند تا به‌راحتی دو فلنج از هم جدا شوند.

فلنج های اوریفیس معمولا از منظر سطح فلنج به دو صورت ساخته می‌شوند:

  • نوع اول فلنج اوریفیس با سطح برآمده
  • نوع دوم که به صورت رینگ جوینت تولید می‌شوند.

این دو نوع مانند فلنج اسلیپان و یا فلنج گلودار جوشی به صورت دقیق و با توجه به جزئیات ساخته می‌شوند.

در هنگام نصب فلنج های اوریفیس باید توجه داشته باشیم که سوراخ‌های روی فلنج اوریفیس دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و همچنین باید توجه داشته باشیم که در هنگام نصب فلنج، حتما سوراخ‌های روی فلنج اوریفیس رو به بالا باشند، چرا که اگر رو به پایین نصب شوند به مرور زمان رسوبات و مواد زائد ممکن است که سوراخ‌ها را پر کند.