آلیاژ داپلکس به خانواده‌ای از فولادهای زنگ نزن گفته می‌شود که دارای ریزساختار متعادلی از فازهای آستنیتی( یکنواخت کردن غلظت کربن) و فریتی هستند. فاز آستنیتی مقاومت در برابر خوردگی بالایی را ایجاد می‌کند، در حالی‌که فاز فریتی استحکام و مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش ایجاد می‌کند. آلیاژ داپلکس آلیاژهای داپلکس معمولاً در کاربردهایی […]

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
دسته بندی ها : مقالات
لوله

آلیاژ داپلکس به خانواده‌ای از فولادهای زنگ نزن گفته می‌شود که دارای ریزساختار متعادلی از فازهای آستنیتی( یکنواخت کردن غلظت کربن) و فریتی هستند. فاز آستنیتی مقاومت در برابر خوردگی بالایی را ایجاد می‌کند، در حالی‌که فاز فریتی استحکام و مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش ایجاد می‌کند.

آلیاژ داپلکس

آلیاژ داپلکس

آلیاژهای داپلکس معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شوند که به استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی خوب و مقاومت در برابر ترک خوردگی تنشی نیاز دارند، مانند:

فرآوری شیمیایی و پتروشیمی:

آلیاژهای داپلکس برای تجهیزاتی مانند مبدل‌های حرارتی، مخازن تحت فشار و لوله کشی در صنایع فرآوری شیمیایی و پتروشیمی که در آن محیط‌های شیمیایی خشن وجود دارد استفاده می‌شود.

صنعت نفت و گاز:

آلیاژهای داپلکس برای تجهیزاتی مانند خطوط لوله زیر دریا، سکوهای دریایی و مخازن تحت فشار در صنعت نفت و گاز به دلیل مقاومت بالا و مقاومت در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع دریایی:

آلیاژهای داپلکس در صنایع دریایی برای کاربردهایی مانند نمک‌زدایی آب دریا، سکوهای حفاری دریایی و کشتی سازی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی بالا در محیط‌های آب شور استفاده می‌شوند.

صنعت خمیر و کاغذ:

آلیاژهای داپلکس در صنایع خمیر و کاغذ برای کاربردهایی مانند هاضم‌ها، سفید کننده‌ها و اواپراتورها استفاده می‌شود که در آن‌ها مقاومت و استحکام بالایی در برابر خوردگی مورد نیاز است.

صنایع فرآوری مواد غذایی:

آلیاژهای داپلکس در صنایع فرآوری مواد غذایی برای کاربردهایی مانند مخازن ذخیره سازی، مبدل‌های حرارتی و لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایی که مقاومت در برابر خوردگی و تمیزی بالا مهم است.

شیرآلات، لوله و اتصالات ساخته شده با این آلیاژ تحول عظیمی در این صنایع به وجود آورده است و چه از جهت کیفیت و چه هزینه کمک شایانی به پروژه‌های مختلف می‌نماید.