همان‌طور که می‌دانید امروزه با صنعتی شدن تجهیزات و لوازم، استفاده از شیرآلات صنعتی و اتصالات صنعتی نقشی کاربردی در زندگی ایجاد کرده است. با استفاده از انواع مختلفی از شیرآلات و اتصالات صنعتی که در طیف گسترده‌ای تولید شده است، می‌توان گفت که برای استفاده از منابع طبیعی مانند آب، گاز، نفت و بسیاری دیگر از منابع نیاز به تجهیزاتی است […]

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

همان‌طور که می‌دانید امروزه با صنعتی شدن تجهیزات و لوازم، استفاده از شیرآلات صنعتی و اتصالات صنعتی نقشی کاربردی در زندگی ایجاد کرده است. با استفاده از انواع مختلفی از شیرآلات و اتصالات صنعتی که در طیف گسترده‌ای تولید شده است، می‌توان گفت که برای استفاده از منابع طبیعی مانند آب، گاز، نفت و بسیاری دیگر از منابع نیاز به تجهیزاتی است که بتوان آن‌ها را به راحتی مورد استفاده قرار داد.

تولیدکنندگان صنعتی با ساختن انواع شیرآلات صنعتی و اتصالات صنعتی، خدمت بزرگی را به بشر کرده‌اند. می‌توان گفت که متناسب با هر مصرفی نوعی خاص از شیرآلات و اتصالات صنعتی با کاربردهای متفاوتی ایجاد شده است که در این مقاله به نمونه‌هایی از این تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

کاربرد شیرآلات و اتصالات صنعتی

شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی به تجهیزاتی گفته می‌شود که قادر به تنظیم جریان مایعات و یا گازهایی که از آن‌ها عبور می‌کنند، هستند. در انتهای شیرآلات صنعتی دریچه‌های مکانیکی برای قطع و یا وصل جریان مواد در داخل این لوله‌ها تعبیه شده است.

در واقع با استفاده از شیرآلات صنعتی می‌توان از فشار و آزاد شدن بی‌رویه مواد جلوگیری و بنا به نیاز خود، دریچه را تنظیم نمود. از طریق شیرآلات صنعتی می‎توان در مواقع ضروری از ایجاد خطرات ناشی از فرار مایعات و یا گازها جلوگیری کرد.

اتصالات صنعتی

برای اینکه شیرآلات صنعتی بتوانند به راحتی و در هر زاویه‌ای مورد استفاده قرار گیرند از اتصالات صنعتی برای این منظور استفاده می‌شود. درواقع اتصالاتی که برای لوله‌ها و شیرآلات صنعتی تولید می‌شود می‌تواند به عنوان مفصل عمل کند و لوله را در داخل خود محکم نگه دارد. امکان جابه‌جایی لوله از این طریق نیز وجود دارد.

اتصالات صنعتی دارای یه حلقه دندانه‌دار و پیچ مانند هستند که می‌تواند لوله را در خود محکم نگه دارد و یک حلقه لاستیکی که باعث جلوگیری از نشتی مایعات و یا گازها به بیرون از لوله می‌شود.

انواع مدل‌های شیرآلات و اتصالات صنعتی

از آن‌جایی که مدل‌های شیرآلات و اتصالات صنعتی دارای تنوع گسترده‌ای است برای اینکه با نمونه‌ای از مدل‌های این تجهیزات آشنا شویم به اختصار انواع مختلف شیرآلات و اتصالات صنعتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

انواع شیرآلات صنعتی از لحاظ مدل

  • شیر دروازه ای: در واقع نوعی از شیرآلات صنعتی است که در لوله‌کشی‌های ساختمان کاربرد دارد. این نوع از شیرآلات صنعتی دارای یک ورودی به نام دروازه داخلی است که می‌تواند جریان آب داخل لوله‌ها را کنترل و از ورود آب به سمت دیگر لوله جلوگیری کند.
  • شیر توپی: این نوع از شیر دارای توپی توخالی است که درون لوله‌ها قرار داده می‌شود و می‌تواند از این طریق مانع عبور جریان آب و یا دیگر مایعات شود. با چرخیدن توپ تا ۹۰ درجه از طریق دسته‌ای که بر روی آن تعبیه شده است می‌توان راه ورود مایعات را دوباره باز کرد. از این نوع شیرآلات صنعتی بیشتر در مخازن توالت استفاده می‌شود. 
  • شیر برگشتی یا چک ولو:این نوع از شیرها دارای یک ورودی یک طرفه و پریز است که از این طریق مایعات می‌توانند در یک جهت حرکت کنند. مایعات می‌توانند به سرعت و بدون هیچ‌گونه فشاری از لوله‌ها توسط این نوع از شیرآلات صنعتی عبور کنند. شیر برگشتی می‌تواند در صورت برگشت مایعات در لوله از عبور آن به صورت خودکار جلوگیری کند.

انواع شیرآلات را می‌توان به صورت زیر نام برد:

  • شیرهای خاموش
  • شیرهای پروانه‌ای
  • شیرهای گلوب
  • شیرهای فشار متعادل

انواع مدل‌های اتصالات صنعتی

۱- اتصالات فشاری:

این نوع از اتصالات صنعتی را می‌توان به داخل مفصل فشار داد. در واقع با فشار، می‌توان به راحتی آن را بر روی لوله نصب کرد. با وجود دندانه‌هایی که در این نوع از اتصالات صنعتی وجود دارد می‌توان لوله را به آن چسباند و با استفاده از حلقه لاستیکی دور اتصالات فشاری از نشت مایعات به خارج از لوله جلوگیری کرد. از این نوع اتصال نمی‌توان برای دیگ‌های بخار استفاده کرد.

۲- اتصالات فشرده:

این نوع از اتصالات صنعتی دارای یک حلقه فلزی در داخل و یک مهره در بیرون خود هستند. لوله مورد نظر را در داخل اتصال مربوطه فشار می‌دهند و بعد با مهره خارجی آن را سفت می‌کنند. معمولا جنس این نوع از اتصالات صنعتی از مس ساخته شده است، اما برای اتصال به انواع لوله‌ها کاربرد دارند.

۳- اتصالات مویرگی:

برای اینکه بتوانید از این نوع اتصالات صنعتی استفاده کنید نیاز به لحیم‌کاری اتصالات به لوله است. از این طریق امکان جابه‌جایی و بیرون آمدن لوله وجود ندارد. در این نوع، جنس اتصالات و لوله باید از فلز باشد.

۴- اتصالات Hep2o:

از این نوع اتصالات صنعتی برای لوله‌های پلی بوتیلن و یا مسی استفاده می‌شود. کاربرد این نوع از اتصالات صنعتی مانند اتصالات فشرده است. با قرار دادن و فشار لوله به داخل این اتصال حلقه موجود در داخل آن فشرده می‌شود. این نوع از اتصالات صنعتی دارای سایز بزرگ و همچنین قیمت بالاتری هستند.

جنس انواع شیرآلات و اتصالات صنعتی

شیرآلات و اتصالات صنعتی می‌توانند انواع مختلفی از لحاظ ظاهر و متریال داشته باشند. با توجه به کاربردی که دارند از نوع متفاوتی از این شیرآلات و اتصالات صنعتی در هر موقعیتی استفاده می‌شود. به طور قطع شیرآلات و اتصالاتی که در کارخانجات استفاده می‌شود با مواردی که در ساختمان‌های مسکونی قابل استفاده است، متفاوت هستند.

می‌توانیم به طور کلی جنس شیرآلات و اتصالات صنعتی را به صورت زیر نام‌گذاری کنیم.

  • مسی
  • فلزی یا آهنی
  • پلاستیکی pvc
  • فولاد ضد زنگ
  • برنز
  • برنج ترکیبی از آلیاژ مس و روی

از آنجایی که شیرآلات و اتصالات صنعتی دارای تنوع گسترده است و هر یک کاربرد مشخصی دارد از این‌رو برای استفاده از آن‌ها باید با ویژگی هر کدام به صورت جداگانه آشنایی داشته باشید تا بتوانید به درستی از آن‌ها استفاده نمایید.

در صورت خرابی این شیرآلات و اتصالات صنعتی می‌توانید با متخصصی که در این زمینه دارای تجربه کافی است مشورت کنید. از این طریق، خساراتی که ممکن است از طریق نشت مایعات و یا گازها ایجاد شود را می‌توانید به راحتی جلوگیری کنید.