شیرآلات صنعتی محصولات بسیار پرکاربردی هستند که مصارف گسترده‌ای از سطوح کوچک همانند مصارف خانگی و اداری تا کارهایی از قبیل کارخانه‌ها و صنایع پیشرفته و پیچیده دارند. شیرآلات صنعتی دارای نمونه‌ها و اندازه‌های متفاوتی برای استفاده در محیط‌های گوناگون هستند که متناسب با نوع کارایی و محیط کار باید در انتخاب آن دقت کافی داشت. محصولات برنجی و یا برنزی نمونه‌ای از شیرآلات صنعتی هستند که در صنایع مختلف اعم از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات
شیرآلات صنعتی

از جمله مصارف شیرآلات برنجی و برنزی می‌توان به لوله کشی منازل، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های بهداشتی و پنوماتیک، سیستم انتقال بخار اشباع، تهویه مطبوع، شبکه‌های سوخت رسانی و سیستم انتقال سیالات غیر خورنده و … اشاره نمود. از ویژگی های مهم این آلیاژ که باعث محبوبیت آن بین صنعتگران شده است می‌توان به مقاومت و چکش خوری آن، زیبایی، خاصیت آنتی باکتریال و میکروب کشی و قابلیت بازیافت آسان اشاره کرد که استفاده از آن را راحت و مطبوع ساخته است.

شیرآلات صنعتی برنجی بیشتر از شیرهای برنزی انعطاف پذیر هستند. آلیاژ برنج چند منظوره و پر کاربرد است. ترکیب‌های مختلف مس و روی، طیف گسترده‌ای از برنج‌ها با ویژگی‌های مختلف ایجاد می‌کند. شیرآلات برنجی در برابر خوردگی و زنگار بسیار مقاوم هستند، هرچند سطح بالایی از کلر می‌تواند مقدار روی را از بین ببرد. شیر برنجی برای آب آشامیدنی، انتخاب مناسب‌تری نسبت به برنز است، زیرا معمولا دارای سطوح پایین‌تری از سرب نسبت به برنز است.

یک نقص برنز این است که تولید شیرآلات صنعتی برنزی فقط باید با ریخته‌گری تولید شود. برنز نسبتا ارزان و بسیار پلاستیکی است و برای مقاومت در برابر خوردگی، مخصوصا برای خوردگی با آب دریا و مشابه آن، عالی و پرکاربرد است. سوپاپ‌های تولید شده از هر دو فلز دارای مزایای متعدد و مختلفی هستند. اما کدام یک از آن‌ها برای کار شما مناسب‌تر است؟ ممکن است جای بحث داشته باشد. تولید و نگهداری این شیرآلات صنعتی به دلیلی که بیان شد، فاقد هرگونه خوردگی و زنگار خواهد بود و ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که تا سالیان سال توانایی کارکرد و بهره‌وری بالایی دارد و مصرف کننده بدون هیچ گونه نگرانی می‌تواند در نقاط حساس به خصوص لوله‌های آبرسان داخلی که مستلزم پاکیزگی و کیفیت بالاست و ممکن است آب تا مدتی بدون جریان در شبکه باقی بماند، به کار برده شود. از جمله شیرآلات برنزی و برنجی می‌توان به: شیرتوپی، شیر صافی، شیر کشویی، شیر خودکار (یکطرفه)، شیر گازی، شیر پیسوار، شیر آتش نشانی و … اشاره کرد.

این نوع از شیرآلات صنعتی طیف گسترده‌ای از نمونه‌ها و کاربردها را دارا هستند لذا می‌بایست در انتخاب و بهره‌وری از آن‌ها با افراد دارای تجربه که آشنا با ساختار و نحوه استفاده از این محصولات هستند، مشورت کرد و مدلی را انتخاب نمود که دارای استانداردهای بین‌المللی و مناسب با کاربرد شما باشد.