در شرایطی که حذف میعانات و همچنین هوا از سیستم ضروری است، باید از تله‌های بخار استفاده کرد. به این دلیل که اگر سیالات گازی به دیگ بخار راه یابند شاهد به حداکثر رسیدن مصرف انرژی هستیم. در سیستم‌های بخار، انتقال از منبع مرکزی تا نقطه استفاده بررسی می‌شود. برند دیگری که در سیستم‌های بخار […]

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
دسته بندی ها : مقالات

در شرایطی که حذف میعانات و همچنین هوا از سیستم ضروری است، باید از تله‌های بخار استفاده کرد. به این دلیل که اگر سیالات گازی به دیگ بخار راه یابند شاهد به حداکثر رسیدن مصرف انرژی هستیم. در سیستم‌های بخار، انتقال از منبع مرکزی تا نقطه استفاده بررسی می‌شود.

برند دیگری که در سیستم‌های بخار بسیار مطرح است، برند اسپیراکس است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اسپیراکس سارکو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده تله بخار در تجهیزات صنعت نفت و گاز جهان می‌باشد و محصولات تولید شده توسط این شرکت در زمره برترین و با کیفیت‌ترین نوع تولید شده می‌باشد.

این شرکت با بیش از ۱۰۰ سال تجربه، تولیدات خود را بر اساس استانداردهای معتبر اروپایی و آمریکایی از قبیل ASME, DIN, API, ANSI عرضه می‌نماید. محصولات تولید شده توسط این شرکت به حدود چهل کشور توزیع می‌شود همچنین طی سال‌های فعالیت خود توانسته تأییدیه‌های زیر را دریافت کند.

۱. ISO ۹۰۰۱:۲۰۰۰
۲. PED
۳. CE

از انواع استیم ترپ‌های اسپیراکس سارکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تله بخار فشار متعادل Balanced Pressure
۲. تله بخار بایمتال Bimetallic
۳. تله بخار سطلی معکوس Inverted Bucket
۴. تله بخار ترمودینامیک THERMODYNAMIC
۵. تله بخار با دمای ثابت Fix Temperature Discharge
۶. تله بخار فلوتری یا توپ شناور Ball Float Steam traps

انواع استیم ترپ‌های اسپیراکس سارکو

۱. تله بخار متعادل کننده فشار(بالانس پرشر ترموستاتیک)

این تله بخار از نوع ترموستاتیک است که به صورت خودکار با فشارهای بخار به صورت متفاوت تنظیم می‌شود و جهت کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر با طراحی بسیار قوی، بهره‌وری عملیاتی را در خط بهبود می‌بخشد و از مزایای دیگر آن‌ها ظرفیت تخلیه بزرگ به نسبت اندازه آن‌ها است و قطعات داخلی آن‌ها بسیار مستحکم است.

تله بخار متعادل  کننده

۲. تله بخار بایمتال(دو فلزی)

تله‌های بخار دوفلزی دمای تخلیه میعانات را تنظیم می‌نماید و روش آن به این صورت است که با تخلیه میعانات سرد شده و یا استفاده از گرمای محسوس میعانات با دمای بالا مصرف انرژی را حفظ می‌نماید. این مدل در میان همه تله‌های ترموستاتیک مقاومت بیشتری در برابر ضربه آب و میعانات خورنده دارد.

تله بخار بایمتال

۳. تله بخار سطلی معکوس

تله‌های سطلی معکوس قوی‌ترین نوع تله‌های مکانیکی هستند. نوع طراحی آن‌ها باعث شده در برابر ضربه و فشار آب مقاوم باشند. این نوع از تله‌ها با استفاده از یک چک ولو در ورودی نصب می‌شوند و می‌توان از آن‌ها با بخار بیش از حد گرم به منظور بهبود بهره‌وری عملیاتی این تله‌ها استفاده نمود.

تله بخار سطلی معکوس

۴. تله‌های بخار ترمودینامیک

این تله‌ها در برابر گرمای زیاد و ضربه آب میعانات خورنده، انجماد و لرزش مقاومت بسیار خوبی دارند. تله‌های بخار ترمودینامیک اولین گزینه برای حذف میعانات گازی از سیستم‌های توزیع بخار است.

تله بخار ترمودینامیک

۵. تله‌های تخلیه بخار با دمای ثابت

تله‌های تخلیه بخار با دمای ثابت از یک دستگاه انبساط مایعات استفاده می‌کند تا میعانات را در دمای از پیش تعیین شده تخلیه کند. این مدل از تله بخار به راحتی در محل و با هر دما در محدوده عملکرد قابل تنظیم است.

تخلیه بخار با دمای ثابت

۶. تله بخار فلوتری اسپیراکس

این نوع از تله‌های بخار انتخاب خیلی خوبی برای زهکشی کارخانه‌ها و کنترل دمای اتوماتیک است و تله بخار فلوتری ظرفیت تخلیه بالایی دارد و میزان حداکثری انتقال حرارت را تضمین می‌کند. کندانس‌ها حرکت عبور سیال را کند می‌کنند و همین امر موجب شده که برای تخلیه کندانس در مسیر انتقال از این نوع تله بخار فلوتری استفاده نمائیم.

عملکرد آن به این صورت است توپ شناور داخل تله بخار در زمانی که حجم کندانس بالا می‌رود، حرکت می‌کند و به وسیله اهرمی که به آن متصل است به صورت تدریجی و با باز شدن دریچه، کندانس را خارج می‌کند.

تله بخار فلوتری اسپیراکس