مس فلزی شگرف و شگفت انگیز است که از گذشته های دور به دلیل خواص آن در صنایع مختلفی از جمله ضرب سکه، برخی بیماری ها، صنایع هنری و در دوره‌های امروزی به دلیل نمره بالایی که در زمینه رسانایی داشته است به صورت عظیم در صنایع الکتریکی بهره‌گیری می‌شود و مخاطب صنایع کوچک و بزرگ است.

تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷
دسته بندی ها : مقالات

امروزه از این فلز به عنوان مواد اولیه برای ساخت بسیاری از لوله ها نیز استفاده می‌شود. یکی از فلزات پر کاربرد در صنعت اتمی، فلز مس است که برای خنک سازی سیستم‌ها به دلیل خاصیت انتقال حرارتی بسیار بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل قیمت بالای این فلز استفاده از آن در سیستم‌های شوفاژ منازل، با وجود کارکرد فوق العاده، بسیار پایین است اما بخش زیادی از شوفاژها را فلز مس تشکیل داده است.

لوله های مسی با قطرهای متفاوت و کاربردهای بسیار مختلف خود، زمینه را برای به کار گرفته شدن در تمام صنایع مهم دارند، اما قیمت آن و همچنین نرم بودن این فلز، استفاده از آن را در برخی کارها با محدودیت مواجه ساخته است.

متناسب با ساختار کار، مقدار فشار سیستمی، نیاز به سرعت در انتقال و … لازم است هنگام سفارش لوله این ویژگی‌ها را اعمال کنید تا در هنگام کار با مشکل مواجه نشوید. آلیاژ مس با برخی فلزات خاص سرعت انتقال حرارت را مقداری کاهش می‌دهد اما مقاومت این فلز را افزایش می‌دهد.

یکی از کاربردهای عمده ساختمانی، ساخت سیستم‌های رادیاتوری و حرارتی منازل است که به دلیل ویژگی‌هایی که گفته شد بسیار با قدرت عمل کرده و سبب افزایش بازده این محصولات می‌شود.

لوله مسی کاربردهای زمینه‌ای وسیعی نداشته اما برای ساختارهایی که باید حرارت را تنظیم و یا مواد را بدون هیچ گونه تغییر انتقال دهند بسیار مناسب است. خاصیت واکنش‌پذیری بسیار کم فلز مس یکی از ویژگی‌هایی است که این فلز را در صنایع مختلف محبوب ساخته است.

در بسیاری از مراکز بهداشتی نیز از لوله مسی برای انتقال مواد ضد‌عفونی‌کننده استفاده می‌کنند، در گذشته‌های دور نیز از خواص ضد عفونی کنندگی فلز مس بسیار استفاده می‌شد.

استحکام کششی بالای مس و شکل‌پذیری ساده در مقایسه با دیگر فلزهای آهنی سنگین، یکی دیگر از دلایل استفاده این فلز آهنی است که ساختارهای مقاوم بسیاری را در سیستم‌های مختلف به وجود می‌آورد. این فلز در صنایع غذایی و در تشکیل سیستم‌های صنعتی کارخانه‌ها نقش فراوانی داشته و بسیاری از لوله کشی‌های مهم این صنایع را از جنس آلیاژهای مسی با واکنش پذیری نزدیک به صفر انتخاب می‌کنند که کمک بسیار زیادی در بهداشت این مواد داشته است و ترکیب خاصیت استحکام و واکنش پذیری بسیار پایین آن سبب کاربرد آن در صنایع کنسرواسیون شده است.